I tisdags var Vi Bilägares redaktionschef Tommy Wahlström i Köln och provkörde Chevrolet Cruze kombi. Färden fortsatte vidare genom Tyskland ner till München där turen var kommen till den ansiktslyfta versionen av lilla suven BMW X1.
Vad är nytt med BMW X1?
– Den har fått lite ny design ut- och invändigt. Fronten har piffats upp, sidoblinkers har monterats i backspeglarna och bakljusen har fått förändrat utseende. Inredningen är delvis ny och modellen har fått nya färger och fälgar. Utöver det så finns nu en ny 8-stegad automatlåda och nya snålare motorer. Jag har kört xDrive 25d som fått 7 procent mer effekt och 13 procent lägre förbrukning. Den släpper ut 154 gram koldioxid per kilometer och drar 5,9 l/100 km. Men den mest spännande modellen tycker jag är den som kallas sDrive 20d Efficient Dynamics, vilket är en 119-grams miljöklassad version.
Vad tycker du om den här bilen?
– Den är väldigt trevlig att köra och känns riktigt snabb, xDrive 25d är ju en värstingversion som gör 0-100 km/tim på 6,8 sekunder. Men jag stör mig på att den här fyrcylindriga dieselmotorn är så bråkig. Den är rå och bullrig i tonen. Så är det något jag ska klaga på är det motorgången, särskilt på tomgång. Sen så vill jag inte ens tänka på vad priset blir med all utrustning jag fick köra med.
Hur känns den på vägen?
Det är samma chassi som förut men BMW X1 känns mindre och tajtare än konkurrenter som Range Rover Evoque och Volkswagen Tiguan. Den är liksom mer personbilslik. Sen så är inte det här någon terrängbil utan mer en hög stadsbil med bra sikt. Men den fungerar bra på landsvägen också. Vad gäller utrymmena så är framsätet rymligt men den är lite trängre där bak och bagaget upplevs inte som så stort. Modellen är för liten för att vara en bra familjebil utan fungerar bättre som en bil för ett yngre eller äldre par till exempel.
Vad kommer den uppdaterade versionen att kosta och när kommer den till Sverige?
Grundpriset för xDrive 25d blir 365 900 kronor. Den billigaste modellen med tvåhjulsdrift kostar 279 000 kronor. Bilarna kommer till Sverige i september men går att beställa redan nu.
Diskutera: Vad tycker du om ansiktslyfta BMW X1?
Förhoppningsvis behöver autobromsen aldrig användas men det faktum att tekniken kan gripa in och reda ut en farlig situation kan inte nog understrykas. Innan det här testet trodde jag inte att systemen skulle vara så här bra och fungera i så här höga hastigheter. Kanske kan vi nu jämställa autobromsen med andra uppfinningar som säkerhetsbältet, krockkudden och antisladdsystemet?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Uppdateringen var till det bättre och säkert nödvändig nu när Mercedes snart släpper en liten SUV som baseras på B-klassens chassi. Dagens GLK är lite större i formatet än X1. BMW:s nackdel är den fyrcylindriga dieselmotorn, vilket kan tyckas vara märkligt, men Mercedes fyrcylindriga dieslar går mycket finare, bl a tack vare att de byggs på gjutjärnsblock i stället för lättmetall, som de hos BMW.
Det är nåt med den abnorma hjulbasen och den bulliga baken som fortfarande säger Nej tack :P
Kan inte med BMW:s proportioner på sina bilar. Ser ut som kupén är från en liten bil och huven från en större. Kan inte bli annat än trångt i kupén heller.
Ja 4-cyklinders dieselsnurror knastrar ofantligt, Bmws 6a låter inte speciellt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.