Nej, bli inte för exalterad. Detta är inte en ersättare till BMW Z4. Konceptbilen Vision ConnectedDrive ska istället vara en plattform för att visa märkets innovationer inom förarassisterande system och mobil kommunikation.
Framtidens bil är ständigt uppkopplad och ”pratar” med andra bilar och informationsstationer längs vägarna.
Konceptbilen är uppbyggd kring tre nivåer; komfort, säkerhet och infotainment. De tre områden representeras av tre olika färger som sprider sig över bilen.
Informationen till föraren presenteras på en full dynamisk panel där exakt den information föraren önskar blir synlig. Man har även utvecklat sin head up-display som här har tredimensionell funktion – den viktigaste informationen för stunden är längst fram, mindre relevant data syns i bakgrunden.
Passagerarinformation
Till exempel så visar navigationen en tydlig bild av platsen där du ska svänga, istället för bara pilar och körfält.
Passageraren har egen informationsruta och är ständigt uppkopplad. Har passageraren hittat viktig information till föraren kan han skicka denna vidare till förarens skärm.
BMW nämner också en ”Emotional Browser” som ska fånga upp information om människor, platser och sinnesstämningar längs vägen. Exempel:
Du kör genom en för dig ny stad. Passageraren får information om sevärdheter och inrättningar publicerade i tidningsmagasinformat framför sig. Passerar ni ett café med bra musik får passageraren se exempel på låtar som kan spelas där inne. Gilla passageraren dessa sveper han låtlistan mot föraren som vid nästa rödljus kan avgöra som låtarna är bra. Uppstår tycke även hos föraren kan ni börja lyssna på musiken.
Ovanpå detta erbjuds information om intressant arkitektur och vägen till dessa objekt.
Diskutera: Fylls bilarna med för mycket information?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jo, är väl delvis läcker och delvis udda - precis som konceptbilar brukar vara.
Hur ska man tolka interiören? En bil helfokuserad på föraren där passageraren får följa med på nåder? Inte ens lika mycket vindruta.
Ja det är för mycket information. Jag ser bilen som ett transportmedel att ta sig från A till B med och är nöjd med lite musik bara när jag kör. Jag kommer aldrig att se bilen som en livsstil. Om jag vill ha trevligt lämnar jag bilen och går ut bland folk. Med såna här här system kommer människan att i framtiden att dö för tidigt p.g.a. överinformations- psykos.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.