Nästa artikel
BMW utvecklar smart automatlåda
Nyheter

BMW utvecklar smart automatlåda

Publicerad 27 maj 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Fram tills i dag har den automatiska växellådan varit ovetande om bilens omgivning. I framtiden ska lådan läsa av världen omkring – och växla därefter.

Du sitter bakom ratten och närmar dig en kurva, genom vindrutan ser du hur vägen kröker sig. Automatlådan har redan lagt upp en strategi. Du bromsar lätt. Sexan direkt till fyran. In i svängen och ut med gott om kraft till acceleration. Femman. Sexan. En bit fram girar vägen höger och kort därefter åt vänster. Automatiken växlar ned, håller kvar samma läge mellan kurvorna, undviker snabba byten. Vägen rätas ut, du gasar, lådan stegar uppåt.

Ett system som arbetar just så är under utveckling vid BMW:s innovationscenter i München. Målet är att ta fram en intelligent växellåda som anpassar utväxlingen med hjälp av information från olika sensorer i bilen.

Projektet går under namnet Foresight och utgångspunkten är den åttastegade lådan från ZF som i dag erbjuds till bland annat 5-serien och X3. Inledningsvis testas transmissionen i kombination med två sensorer: GPS och antisladdsystem.

Audi kan redan i dag erbjuda ett liknande system, Navigation Plus, till teknikspäckade flaggskeppsmodellen A8.

Ger roligare körning
Med upplysningar från bilens navigation kan växellådan ligga steget före och förbereda inbromsningar och accelerationsfaser, som en erfaren förare med manuell växelspak skulle göra.

Antisladdsystemet samlar i sin tur in information om vägens friktion. Uppgifterna räknas ihop i en avancerad algoritm och på så sätt kan gaspådrag strypas om bilens hjul börjar spinna, till exempel vid vått väglag.

Trots att informationen från sensorerna i praktiken innebär färre växelbyten uppger BMW att fokus med Foresight är ökad körglädje och en mer angenäm körupplevelse. Om några bränsledroppar kan sparas är det en bonus, åtminstone inledningsvis. Längre fram kan tekniken anpassas för att kapa förbrukningen.

Växellådan kan också komma att kombineras med fler sensorer, som radar och kameror. Det skulle göra att systemet får bättre överblick och då i större utsträckning kan anpassa utväxlingar efter den aktuella situationen.

Diskutera: Vad tycker du om Foresight?

Utvärderar prototyper

Vi Bilägare träffade Wolfram Bohne, projektledare för Foresight, i München.

Vilka utmaningar står ni inför?
– Inga stora problem. Informationen från navigationssystemet och andra sensorer är av bra kvalitet, men vi måste se till att körupplevelsen blir exakt.

Var befinner ni er i utvecklingen?
– När man tar fram ett system som Foresight finns det tre steg: forskning, utveckling och produktion. Vi befinner oss i det mittersta steget. Vi har prototyper i några bilar som vi just nu utvärderar.

När kan tekniken lanseras?
– Jag kan inte ge någon tidsplan, jag kan bara säga att vi tycker att tekniken är lovande och att vi är på rätt väg.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-05-28 08:56
Salles

BMW är som vanligt först i teknikfronten! Sen kommer de andra efter. BMW = Bästa Motor Wagnen!

#2 • Uppdaterat: 2011-05-28 09:01
.nef

Balle, Toyota ligger långt före med sin hybridteknik.

BMW = Bogseras Med Wire

#3 • Uppdaterat: 2011-05-28 09:06
Salles

.nef:
Du kommer nog vakna upp ur din förbannade Toyota (mar)dröm snart som nån skrev här alldeles nyss! Toyota tillverkar en jävla massa looser modeller. De enda bra japanska märkena är Mazda men främst Subaru medan Toyota är en skämt!

#4 • Uppdaterat: 2011-05-28 09:18
.nef

FEL FEL FEL

Toyota är bäst, sen kommer Subaru och efter det Mazda.

Kolla själv på Wikipedia!

#5 • Uppdaterat: 2011-05-28 13:51
N-iklas

Det här är knappast någon sensation, det är i dag ingen konst alls att ta fram den här funktionen, det enda det handlar om är i fall man har lust eller tror att man kan få tekniken att bli billig nog för att göra vinst på investeringen.

BMW behöver ju inte bry sig om vad det kostar som andra biltillverkare måste ta hänsyn till och därför är det bara att köra.
En axelryckning…

Att växellådan tar hänsyn till antispinnsystemet är för övrigt ingen teknisk nyhet.

Och digitalt styrda Automatlådor har funnits sedan 1986 då Opel och BMW samtidigt utvecklade den första elektroniskt styrda Automatlådan.
Fast Opels var bättre genom att kunna starta på treans växel och drog mindre bensin än den manuella växellådan.
BMW la istället energin på ett manuellt läge som förefaller tämligen meningslöst.
Opels digitala version av denna japanska Aisin-Warner låda hamnade sedan i Lexus och Volvo.

BMW:s ZF har av någon orsak aldrig lyckats nå upp till kvalitén hos Opels Aisin-Warner.

#6 • Uppdaterat: 2011-05-29 18:11
Roy J

Jag kan tillägga att redan 1965 fanns
Renault 8 med en elktriskt styrd automatisk växellåda.
Den hade ingen hydraulik och det kan knappast ha varit mycket till elektronik i den heller.
Man kunde välja växel med knappar på panelen eller låta den växla själv. En lite märklig upplevelse, då den faktiskt modererade gaspådraget själv. Det är synd att påstå att den växlade mjukt och eftersom bilen var svansmotordriven, så var det behagligast att försöka undvika växlingar i kurvor då annars svansviftningarna kunde bli lite överraskande.

Det BMW nu ägnar sig åt är en naturlig utveckling som de knappast kan vara ensamma om.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.