BMW har haft ett väldigt delat förhållande till elbilar. Det är sju år sedan lilla elbilen i3 började byggas och den säljs fortfarande, men därefter har BMW satsat mer på laddbara versioner av de vanliga modellerna.
Det har sina nackdelar: plattformen för BMW i3 används bara för elbilar och var visserligen dyr att utveckla. Men att inte behöva ta hänsyn till någon konventionell förbränningsmotor är en fördel ur både teknik- och utrymmessynpunkt.
– Enbart med en egen elbilsplattform kan vi utnyttja fördelarna med eldrift fullt ut. Vi är i stort behov av en elbilsplattform för att inte bli omkörda av konkurrenter från Kalifornien och Kina, har BMW:s fackliga representant Manfred Schoch sagt.
Nu gör BMW helt om igen. Märkeschefen Oliver Zipse förklarar att BMW ska fortsätta använda dagens plattformar för både elbilar och förbränningsbilar fram till 2025. Då kommer en ny elbilsplattform som är anpassad för laddbara bilar – men som också får stöd för förbränningsmotorer.
Läs också: BMW:s storstädning: Hälften av alla motorer försvinner
Det verkar alltså inte bli någon ny plattform som är helt dedikerad för elbilar, något Oliver Zipse förklarar med att han vill ha ”mer flexibilitet i produktionen”.
– Förnyelsen av våra plattformar ska börja 2025. Vi utvecklar en ny arkitektur där vi antar att majoriteten av bilarna som byggs på den är eldrivna, säger han i en intervju med Automobilwoche.
Han tror mycket på det BMW kallar ”power of choice”, som går ut på att bilköparna i hela världen själva ska få välja vilken drivlina de vill ha: bensin, diesel, mildhybrid, laddhybrid eller el.
BMW har tidigare gjort klart att förbränningsmotorerna förmodligen blir kvar i modellprogrammet under lång tid framöver. Dock ska flera av dem fasas ut.
Läs också: BMW:s nya elbilssatsning: ”Det är vi som sätter standarden”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Släpp bävergrillen bara så är allt annat förlåtet...
BMW har lite för tunga modeller redan nu, innan elektrifieringen. Det är nog deras största huvudbry.
Power of choice hade man också vid skiftet från hästdraget till motordrivet. Man kunde spänna en häst framför automobilen.
BMW borde ta fram en plattform bara för elbilar.
@Carl; det har de ju redan. Den i3 bygger på...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.