Nästa artikel
BMW öppna för att dela batteriteknik
Nyheter

BMW öppna för att dela batteriteknik

Publicerad 15 juli 2014 (uppdaterad 15 september 2022)
Från höger: Dr. Klaus Draeger, styrelseledamot och ansvarig för inköps- och leverantörsnätverk, Sang-Jin Park, vd för Samsung SDI.
BMW meddelade idag att de utökar samarbetet med Samsung SDI som leverantör av litium jon-batterier. Den tyska biltillverkaren säger även att de inte vill behålla tekniken för sig själva.

 Beslutet att vända sig till Samsung för som leverantör av litium jon-batterier tog BMW redan 2009. Nu har en promemoria skrivits under av båda parter som innebär att fler battericeller kommer att kunna skeppas från Samsung SDI i Sydkorea till BMW:s fabrik i tyska Dingolfing.
 
Tanken är att leveranserna ska öka med 20 till 30 procent till 2016, enligt vad en person i BMW:s ledning berättat för nyhetsbyrån Reuters reportrar. Dr. Klaus Draeger, styrelseledamot och ansvarig för inköp och leverantörsnätverk hos BMW säger till nyhetsbyrån att batterierna från Samsung SDI kommer att hamna modellerna i3 och i8 men även andra framtida och el- och hybridmodeller.

BMW:s Dr. Klaus Draeger säger även till Automotive news att man är öppen för att dela den dyrbara batteritekniken som BMW arbetat fram med Samsung SDI med de biltillverkare som skulle kunna vara intresserade.
– Om Mercedes ringde oss idag skulle vi vara glada att hitta en lösning mellan dem och Samsung SDI för att förse dem med battericeller, säger han.

Diskutera: Borde biltillverkare skapa större sammarbeten för elbilsutveckling?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-07-15 15:48
Thommys

De var värst vad biltillverkarna bjuder på batteriteknik. Men det är klart att ensam kommer man inte långt. Snart kommer vätgasen att gå samma väg säkert. Men den har den stora nackdelen mot elen, att den inte går att tanka idag. Elen är oerhört lättillgänglig i stället.

#2 • Uppdaterat: 2014-07-15 16:20
T B

Underbart att Elon Musks initiativ smittar av sig! Ju fler som samarbetar desto bättre!

Lite oroad dock över endast 20-30% mer leveranser till 2016. Det räcker knappast till BMW i5 som det spekuleras om, bara lite ökade leveranser av i3 och i8. Introduktionen av en ny elbilsmodell skulle närapå fördubbla behovet av batterier.

#3 • Uppdaterat: 2014-07-15 16:57
Roy J

På batteri och laddningssidan behövs definitivt mer samarbete.

#4 • Uppdaterat: 2014-07-16 11:03
T B

@KaptenOberkommandokk det är en graderingsfråga om vad som anses vara ny batteriteknik.
Både Tesla, BMW och Samsung har flera patent kring nya detaljlösningar kring batteritekniken som förbättrar batterierna. Det du (och Toyota) pratar om är revolutionerande genombrott, vilket är något annat.

#5 • Uppdaterat: 2014-07-20 20:39
saabnisse

Nej just det, något nytt är det inte fråga om!
Trots ny batteriteknik med revolutionerande nya batterier (enligt somliga) tog man för en tid sedan ut en Anderson Electric 1914 års modell, från ett museum, laddade de 100 år gamla batterierna och körde.
Det fanns vissa av dessa bilar som klarade körsträckor på 300 km! För hundra år sedan!
Tack och lov för att BMW delar med sig av sin teknik nu.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.