BMW och Volkswagen ska betala nästan nio miljarder kronor i böter för att ha bildat en kartell om avgasrening, enligt ett beslut från EU-kommissionen på torsdagen.
Samarbetet kring utsläppen ska ha pågått under flera år. Målet ska enligt EU-kommissionen ha varit att undvika onödig konkurrens tillverkarna emellan.
Beslutet har att göra med den så kallade AdBlue-reningen som minskar halterna av kväveoxider i utsläppen från dieselmotorer. Biltillverkarna ville skjuta upp införandet av AdBlue-systemet trots att det var tillgängligt och möjligt att använda. De ska också ha använt en onödigt liten tankstorlek.
Biltillverkarna ska ha samarbetat kring systemet och använt en onödigt liten tank
Olika beslut
BMW har gått med på uppgörelsen och ska betala 3,8 miljarder kronor i uppgörelsen. BMW poängterar också att anklagelserna om fusk har lagts ned.
”Det har aldrig funnits någon olaglig manipulation av utsläppssystem hos BMW-gruppen”, skriver företaget i ett uttalande.
Volkswagen överväger att överklaga bötesbeloppet på 5,1 miljarder kronor. Koncernen hävdar att bilköparna inte drabbats negativt av samarbetet och kräver tydligare riktlinjer kring vad som är tillåtet och inte.
”EU-kommissionen ger sig in på ett nytt juridiskt område eftersom den för första gången behandlar ett tekniskt samarbete som en kartell”, skriver företaget i ett uttalande.
Mercedes slipper
Även Daimler deltog i samarbetet, men behöver inte betala böter på 7,4 miljarder kronor eftersom företaget anmälde samarbetet till EU.
Daimler kan ändå inte kan andas ut – i en helt separat händelse har bolaget nämligen dragits inför rätta av Tysklands största konsumentförbund för att ha fuskat med utsläppen i modellerna GLC och GLK.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 11 juli 2021 Henrik-Andersson skrev: På…
- 10 juli 2021 På vilken bil sitter adblue…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.