Nästa artikel
Premiär för BMW M5: Tyngre och långsammare
Nyheter

Premiär för BMW M5: Tyngre och långsammare

Publicerad Idag 9:31 (uppdaterad Idag 14:22)
BMW går över till laddhybridteknik i senaste generationen av prestandasedanen M5. Men viktökningen gör att den blir marginellt långsammare.

BMW har visat upp en ny generation av prestandamodellen M5, den sjunde i ordningen. För första gången någonsin har modellen blivit en laddhybrid.

Under skalet finns nämligen både en V8-motor med dubbla turbo och en elmotor. Totalt ger systemet 727 hästkrafter och 1 000 Nm vilket är betydligt mer än i föregångaren.

Batteripaketet på 22 kWh ger dessutom en elräckvidd på upp till 6,9 mil.

De 16 tum stora bromsskivorna är lika stora som fälgarna på många vanliga vardagsbilar.

Men laddhybriddrivlinan har också en nackdel. BMW M5 väger hela 540 kilo mer än sin föregångare utan hybridteknik, så trots den extra kraften blir accelerationstiden till 100 km/tim faktiskt 0,1 sekunder långsammare än i utgående M5: 3,5 sekunder jämfört med 3,4.

0–200 km/tim klaras dock av 0,2 sekunder kvickare än i föregångaren. Nu går det på 10,9 sekunder, och även omkörningsaccelerationen ska vara förbättrad.

BMW M5 skiljs som vanligt ut med särskilda designdetaljer och fälgar. Keramiska bromsar är tillval men belyst grill och kolfibertak är standard. Bilen är fyrhjulsdriven men det finns också ett helt bakhjulsdrivet läge.

Prislistan börjar på 1 590 000 kronor.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.