BMW M4 GTS Concept – racer för gatan.
Under skalet på fartvidundret BMW M4 GTS ruvar udda teknik som BMW förbereder för lansering även i vanligare modeller.
BMW M:s prestandabilar är oftast mer än nog fartvidunder för de flesta. Men mellan varven slår trimdivisionen till och tar fram ännu vassare versioner av sina M-modeller. 1988 kom exempelvis M3 Evolution, 1995 M3 GT, 2003 M3 CSL, 2010 M3 GTS och 2011 prensenterades kolfibermonstret M3 CRT.
Nu har de tyska raceingenjörerna satt tänderna i kupémodellen M4, som redan från början har en respektingivande rak 6-cylindrig turbomotor med 431hk/550 Nm.
BMW M4 GTS Concept, som bilen kallas, har utrustats med manuellt justerbar framspoiler och större luftintag i fronten för att göra framvagnen mer kursstabil i högre hastigheter. Huven är av kolfiber vilket inte bara gör bilen lättare utan även sänker dess tyngdpunkt.
I aktern reser sig en rejäl justerbar vinge på bagageluckan och bakljusen lyser med hjälp av organiska LED-element. Tekniken har främst designmässiga fördelar då själva ljuskällan kan böjas och formas lättare än vanliga ljusdioder.
Annan teknik som BMW stoppat i M4 GTS Concept är vatteninsprutning i motorn via insuget. Det låter lite knäppt men tekniken, som BMW gärna vill få att låta som science fiction, har använts länge inom flyget och exempelvis hade biltillverkaren Oldsmobile en liknande lösning i produktion under 60-talet.
Vad tekniken går ut på är att vatten sprutas in i insugets plenumkammare för att kyla ner det och sedan förångas. Detta tillåter bland annat ett högre laddtryck och en högre kompression utan att motorn börjar spika. BMW har förutom prestandavinster även lyckats uppmäta vissa miljömässiga fördelar med vatteninsprutningen.
Hittills har en M4 med vatteninsprutning bara testats som safety car i Moto GP-sammanhang. Men både de organiska lysdioderna och vatteninsprutning väntas dyka upp hos vanligare produktionsbilar från BMW framöver.
Annan racemässig utrustning är smidda aluminiumfälgar som vuxit en tum i diameter fram (265/35 R19) och två tum bak (285/30 R20). BMW M4 GTS kallas koncept men sägs vara möjlig att beställa med lättare kolfiberarmerade fälgar, något som leder oss att anta att bilen kommer serietillverkas i en mindre upplaga.
– Trots bilens särprägel för banracing är den helt laglig på allmänna vägar. Det här är racingteknik för gatan i termens rätta bemärkelse, säger BMW M:s styrelseordförande Frank van Meel i pressmeddelande om bilen.
Diskutera: Vad tycker du om BMW M4 GTS Concept?
Nu har de tyska raceingenjörerna satt tänderna i kupémodellen M4, som redan från början har en respektingivande rak 6-cylindrig turbomotor med 431hk/550 Nm.
BMW M4 GTS Concept, som bilen kallas, har utrustats med manuellt justerbar framspoiler och större luftintag i fronten för att göra framvagnen mer kursstabil i högre hastigheter. Huven är av kolfiber vilket inte bara gör bilen lättare utan även sänker dess tyngdpunkt.
I aktern reser sig en rejäl justerbar vinge på bagageluckan och bakljusen lyser med hjälp av organiska LED-element. Tekniken har främst designmässiga fördelar då själva ljuskällan kan böjas och formas lättare än vanliga ljusdioder.
Annan teknik som BMW stoppat i M4 GTS Concept är vatteninsprutning i motorn via insuget. Det låter lite knäppt men tekniken, som BMW gärna vill få att låta som science fiction, har använts länge inom flyget och exempelvis hade biltillverkaren Oldsmobile en liknande lösning i produktion under 60-talet.
Vad tekniken går ut på är att vatten sprutas in i insugets plenumkammare för att kyla ner det och sedan förångas. Detta tillåter bland annat ett högre laddtryck och en högre kompression utan att motorn börjar spika. BMW har förutom prestandavinster även lyckats uppmäta vissa miljömässiga fördelar med vatteninsprutningen.
Hittills har en M4 med vatteninsprutning bara testats som safety car i Moto GP-sammanhang. Men både de organiska lysdioderna och vatteninsprutning väntas dyka upp hos vanligare produktionsbilar från BMW framöver.
Annan racemässig utrustning är smidda aluminiumfälgar som vuxit en tum i diameter fram (265/35 R19) och två tum bak (285/30 R20). BMW M4 GTS kallas koncept men sägs vara möjlig att beställa med lättare kolfiberarmerade fälgar, något som leder oss att anta att bilen kommer serietillverkas i en mindre upplaga.
– Trots bilens särprägel för banracing är den helt laglig på allmänna vägar. Det här är racingteknik för gatan i termens rätta bemärkelse, säger BMW M:s styrelseordförande Frank van Meel i pressmeddelande om bilen.
Diskutera: Vad tycker du om BMW M4 GTS Concept?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Luktar avgaserna citron om du kör i Loka?
Vingen pajar allt,pinsamt.
Saab hade vatteninsprutning som tillval för en herrans massa år sedan!
Manuellt justerbar framspoiler - Bra, då har hustrun sysselsättning. :-)
Man behöver nog justera både vinge och spoiler efter en dag i Stockholm. Satan vad gupp, hål och skit det är i gatorna.
Nej, jag tar hellre en Land cruiser till vinter och bidrar till det sanslösa skattesystemet så migranterna får det bättre.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.