Sportiga M-familjens minsting blir ännu ettrigare än förut.
M2 Coupe lanserades för första gången 2016, som en gasglad bil i litet format. Nu har den arbetats om och fått nytt namn: M2 Competition.
BMW utlovar sportigare chassi och krängningshämmaren som är byggd i kolfiber ska ge ökad stabilitet i framvagnen. Bilen har också blivit starkare och snabbare: Den 6-cylindriga 3-litersmotorn med dubbelturbo har ökat antalet hästkrafter från 370 till 410 och vridmomentet är numera 550 Newtonmeter istället för 465. Detta gör att spurten från 0-100 kilometer i timmen har kapats med en tiondel till 4,2 sekunder.
Andra förändringar är att den BMW-typiska ”njurarna” i fronten har fått en ny design. Spjällen i avgassystemet kan styras för att ge mer motorljud. Bland tillvalsutrustningen går det att få speciella M-sportbromsar med oken lackade i grått.
BMW M2 Competition kostar från 625.000 kronor och byggstart är i juli i år.
Diskutera: Vad tycker du om BMW M2 Competition?
BMW utlovar sportigare chassi och krängningshämmaren som är byggd i kolfiber ska ge ökad stabilitet i framvagnen. Bilen har också blivit starkare och snabbare: Den 6-cylindriga 3-litersmotorn med dubbelturbo har ökat antalet hästkrafter från 370 till 410 och vridmomentet är numera 550 Newtonmeter istället för 465. Detta gör att spurten från 0-100 kilometer i timmen har kapats med en tiondel till 4,2 sekunder.
Andra förändringar är att den BMW-typiska ”njurarna” i fronten har fått en ny design. Spjällen i avgassystemet kan styras för att ge mer motorljud. Bland tillvalsutrustningen går det att få speciella M-sportbromsar med oken lackade i grått.
BMW M2 Competition kostar från 625.000 kronor och byggstart är i juli i år.
Diskutera: Vad tycker du om BMW M2 Competition?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
(Enda?), modellen från bayrarna som helt och hållet lever upp till deras gamla devis som "the ultimate driving machine". När 3-serien blivit allt större och tyngre, 5-serien i tester otroligt nog förlorar mot A6 när det gäller körglädje, och övriga sortimentet mest består av fula och överprisade suvar i 38 olika karossvarianter så återstår bara den här och även kanske några något motorsvagare varianter. Dessutom är den rätt snygg.
Rätt format för en sportbil. Förmodligen den bästa M-bilen. Fast prislappen gör den oåtkomlig för killen med den bakåtvända kepsen. Och baksätet lär väl inte vara någon höjdare - bättre än 911 dock...
Häftig! Jag gillar de udda modellerna 2-serien och 4-serien mer än vanliga 3 och 5.
Fantastisk bil, troligtvis den bästa av alla M modeller, det tråkiga är att man troligtvis inte får ha den ifred för dessa stöldligor.
Sigge: Nästan så. Porsche Cayman/boxster är en konkurrent. Så länge man är beredd att helt avstå baksätet vill säga. BMW:n är dock (något) diskretare vilket kanske några uppskattar.
Vadå inte coupe? Detta är väl oavsett en facelift en BMW 2-serie coupe!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.