Att snabbladda elbilen kan bli dyrt för den som inte har rätt abonnemang. Hos biltillverkarnas laddnätverk Ionity kostar laddningen upp till 8,70 kronor per kilowattimme och att ladda 50 kWh kan därmed gå loss på över 430 kr.
Flera bilmärken har lanserat egna abonnemang med en månadsavgift där laddpriset sänks ordentligt. Nu har även BMW och Mini lanserat egna laddabonnemang.
BMW Charging är ett laddkort och en app där föraren kan ladda på 3 300 laddpunkter i Sverige, både snabba och semisnabba. Det finns två alternativ att välja på plus ett tillvalspaket.
BMW:s laddlösning blir billigare än Volkswagens och Audis motsvarighet
• Flex har ingen månadsavgift och laddpriset per kilowattimme bestäms helt av laddoperatören. Att ladda hos Ionity ger ingen rabatt och kostar därmed 8,70 kr/kWh.
• Active har en mnadskostnad på 49 kr och här finns en fast taxa som avgör hur dyr laddningen blir, men inte heller här blir det någon rabatt hos Ionity.
• Plus är ett tillvalspaket som kan väljas till både Flex och Active. Det kostar 137 kr extra i månaden och då kan bilägarna ladda för 2,88 kr/kWh, även hos Ionity.
BMW:s laddlösning blir något billigare än Volkswagens och Audis motsvarighet. Active-abonnemanget ingår för alla som köper en ny elbil eller laddhybrid i ett års tid och den som slår till på en iX3 får även Ionity-tillägget i ett års tid.
Samma lösning finns även för Minis modeller, men ingen av Minimodellerna får Ionity-tillägget vid köpet.
Läs också: Snabbladda hos Ionity – 200 procent dyrare än hos Tesla
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.