BMW har lanserat ett mildhybridsystem till 3-serien samt suvarna X3 och X4 som ska sänka förbrukningen.
Mildhybridsystemet som går på 48 volt använder en kraftigare generator och ett extra batteri och systemet ska ge en liten "boost" på elva hästkrafter. Bilen kan rulla på eldrift med avstängd motor i låga hastigheter (upp till 15 km/h) eller i högre farter när föraren inte gasar för mycket – alltså när bilen "seglar" i jämn fart.
När föraren bromsar ska systemet dessutom fånga upp energin som uppstår och spara den i batteriet.
Mildhybridsystemet blir standard i dieseldrivna BMW 320d (med både bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift) och kommer även till suvarna X3 xDrive20d och X4 xDrive20d (båda med fyrhjulsdrift).
Om vi tar kombimodellen BMW 320d xDrive Touring med fyrhjulsdrift som exempel hade den tidigare en förbrukning på 4,6–4,9 l/100 km beroende på utrustning. Med mildhybridsystemet blir den officiella förbrukningssiffran 4,5 l/100 km – alltså en marginell minskning på mellan två och åtta procent. Men det är alltså enligt körcykeln, i verkligheten kan skillnaden evenuellt bli större.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ju mer komplext ju mer sårbart. Denna typ av dubbla drivlinor har tvingats fram som svar på utsläppsregler i kombination med akademiska testförfaranden. Det är alltså inte tillverkarna som vill ha dem. Inte kunderna heller. De är ett akademiskt svar såsom lösning på en akademisk inkonsekvens. Om politiker verkligen ville något med klimatet så skulle de göra riktlinjer för livslängd, snarare än komplexitet. En mycket bättre linje vore att begränsa mängden kläder som tillverkas och köps (textilindustrin är en av de värsta miljöbovarna som finns) samt att begränsa handeln från länder, eller situationer, där tillverkning sker med kol eller energi som härstammar från kol. Det vore en åtgärd det. Det vi ser idag är ju rent löjeväckande och ett falsiarium, designat för att lura oss.
Skrivet av en sann bilälskare OCH en sann miljövän.
.
Det här med "mildhybrid" är bara ett stollepåhitt föt att låtsas vara miljömedvetna. Kostar bara och ger till skillnad från ett riktigt hybridsystem ingen nytta alls
Om tio år kommer vi att säga "Det kunde man väl aldrig tro att BMW, Mazda och Toyota kunde gå i konkurs!"
Som vanligt ett sminkat försök för att få ner utsläppen under testen, förbrukningsmässigt är det ju noll och inget, bygg en riktig elhybrid och släng ut traktormotorn istället
@107Carlsson Du är tyvärr helt fel ute. Ett mildhybridsystem ger faktiskt stora besparingar kontra en dito bil utan någon form av hybridsystem. Mild eller lätthybrider kräver dock ett aktivt och medvetet körsätt för att ge besparingar. Ta bara och kolla med bilar som idag erbjuder både mildhybrid-motor och ben bensinmotor som alternativ. Mildhybriden är mycket snålare.
Patrik : De klarar sig nog. BMW har ju bensin, diesel, laddhybrider och rena elbilar. Ser inte riktigt varför de skulle gå i konkurs? Toyota har nog inga problem att ta fram tekniken, de säljer bara det som är ekonomiskt gångbart i deras kundsegment.
Mazda är väldigt små, är väl i princip den enda lilla fristående tillverkaren av svenssonbilar som finns kvar. Att förutsätta att de skulle ligga i framkant när det gäller extremt dyr teknik är lite optimistiskt. MX-30 är första modellen med riktig eldrift, REX kommer. Så ser inte att de skulle försvinna heller.
Det är ju inte dagens modeller som kommer leda elbilsövergången direkt. De som finns är för dyra för att göra något stort avtryck. Det är de modellerna som kommer under 2020-talet som kommer göra skillnad.
Tanke:
Gör om bilskatten till skatt baserat på energiförbrukning för alla bränslen och även elbilar.
Hög energiförbrukning - Hög skatt, och omvänt.
Sätta en maxgräns för energiförbrukning på bilar, så försvinner automatiskt de tyngsta o största.
Isoderlund: Undrar om du inte blandar ihop mildhybrider med riktiga hybrider nu. Elmotorn i en mildhybrid är inte mycket mer än en glorifierad startmotor. I en riktig hybrid så driver man bilen växelvis med elmotorn och bensinmotorn beroende på vad som just då är effektivast.
Kostar väl en halv mille utan ratten i vanlig BMW-anda. Frågan är då varför i h*lv*t* man ska köpa dessa komplexitetmonster för? Elbilen ser ju mer och mer lukrativ ut för varje kvartal av nya idiotiska lösningar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.