BMW kan vara på väg att lägga ned toppversionen av 7-serien med V12-motor. Men bara för europeiska köpare – BMW-entusiaster andra världsdelar kommer förmodligen kunna njuta av V12-motorn ett tag till.
Uppgifterna kommer från tyska sajten Bimmertoday och gör gällande att den dyraste 7-serieversionen, BMW M760i och förlängda M760Li med märkets 6,6 liter stora V12-motor med dubbla turbo, skulle kunna försvinna från modellprogrammet i Europa.
Köpare i andra länder som är ute efter den lyxigaste 7-serieversionen ska dock kunna köpa den även framöver. Det gäller exempelvis USA, Kina, Ryssland och Mellanöstern.
I flera års tid har det gått rykten om att BMW ska lägga ned tillverkningen av V12-motorer, främst av ekonomiska skäl eftersom motorn blir för dyr och krånglig att uppdatera för nya och tuffare utsläppskrav och eftersom BMW behöver pengarna för att satsa på elektrifierade modeller. Men lika många gånger har också ryktena tillbakavisats av BMW-chefer.
BMW överraskade alla när 7-serien av generation E32 dök upp med V12-motor på 1980-talet. Den så kallade M70-motorn gav 300 hästkrafter och användes senare även i 8-serien.
Motorn hyllades för sin mjuka gång och mäktiga kraft, och tekniskt bestod den i princip av två sammansvetsade raka sexor. Det fanns ytterligare en version av ”tolvan” kallad S70 som i olika varianter fanns i BMW 850 CSi och McLaren F1.
Parallellt med V12-utvecklingen tog BMW även fram en V16-motor på 6,7 liter, en motor som gick under internnamnet ”Goldfisch” och kunde skryta med 408 hästkrafter.
V16-motorn förblev ett koncept och sattes inte i serieproduktion. Men vilket koncept! Motorn klämdes ned i en BMW 7-serie och installationen blev så trång att kylsystemet fick placeras i bagageutrymmet. Bakskärmarna öppnades för att kunna släppa in kalluft.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.