Bilsalongen i Frankfurt har öppnat dörrarna för pressen. Nya elbilen i3 är redan presenterad sedan tidigare, men nu har det blivit dags för syskonet i8 att komma till allmän kännedom. Efter BMW:s första elbil kommer nu också den första hybriden.
Det är inte en vardagsbil som får äran att bli den tyska premiumtillverkarens första hybrid. I stället satsar BMW på ett fyrsitsigt sportpaket med stora 20-tumsfälgar som standard. Dörrarna öppnas uppåt, och medan led-strålkastare är standard finns tillvalet att kunna lysa upp mörka vägar med unika laserstrålkastare.
Under huven sitter en trecylindrig bensinmotor med turbo på 1,5 liter som ger 231 hästkrafter och ett vridmoment på 320 newtonmeter. Kraften går till bakhjulen via en sexstegad automatisk växellåda. Bensinmotorn kompletteras av en elmotor som ger 131 hästkrafter och 250 newtonmeter till framhjulen via en tvåstegad automatisk växellåda.
0-100 på 4,4 sekunder
Tillsammans ger de båda motorerna bilen maximalt 362 hästar och 570 newtonmeter, med fyrhjulsdrift. Tack vare en lättviktskonstruktion, bland annat med kupé i kolfiberförstärkt plast och aluminiumchassi, gör det att BMW i8 gör språnget från helt stillastående till 100 kilometer i timmen på 4,4 sekunder.
Enligt EU:s körcykel gör BMW i8 åt 2,5 liter bensin per 100 kilometers blandad körning. Det innebär koldioxidutsläpp på 58 gram per kilometer.
Föraren kan välja mellan fem körlägen beroende på om han eller hon föredrar maximal miljövänlighet eller prestanda. När bilen körs med enbart elmotorn är räckvidden 35 kilometer och toppfarten 120 kilometer i timmen. Batteriet laddas på under fyra timmar i 110-voltsuttag och på 1,5 timmar med en specialladdare.
Priset för BMW i8 blir dock högt. Modellen blir BMW:s näst dyraste, med en prislapp på 136 000 dollar i USA, motsvarande över 900 000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om BMW i8?
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.