
Flera biltillverkare måste betala enorma bötesbelopp till EU eftersom de inte klarar de skärpta utsläppsreglerna.
BMW:s utvecklingschef Frank Weber är dock säker på att företaget inte kommer behöva köpa några utsläppskrediter – trots att BMW tänker fortsätta utveckla och sälja bilar med både dieselmotorer och bensindrivna V8-motorer.
– V8:an är här för att stanna, säger han i en intervju med Automotive News, och förklarat att ”kunderna gillar den mjuka gången, ljudet och känslan i en V8”.
BMW har dock slutat erbjuda bilar med V12-motorer.
”Varför skulle man bygga en elbil med mer än 100 mils räckvidd?”

Den viktigaste anledningen enligt honom är att BMW säljer fler elbilar än Mercedes och Audi tillsammans. Knappt en av fem sålda BMW-bilar är numera eldrivna.
Frank Weber säger också att de allra flesta BMW-köpare som väljer en elbil är nöjda med en räckvidd på 40–50 mil i verklig körning.
– Det pratas mycket om att bygga elbilar med mer än 100 mils räckvidd, men varför skulle man göra det? Koldioxidavtrycket för den bilen blir onödigt stort, säger Frank Weber.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (31)
- 2025-02-13 09:57 gmogmo skrev: Apex skrev:…
- 2025-02-13 09:43 Apex skrev: gmogmo skrev:…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.