![](/public/styles/hidpi_370w/public/2025-02/bmw1.jpg?itok=1COuvVlC)
Flera biltillverkare måste betala enorma bötesbelopp till EU eftersom de inte klarar de skärpta utsläppsreglerna.
BMW:s utvecklingschef Frank Weber är dock säker på att företaget inte kommer behöva köpa några utsläppskrediter – trots att BMW tänker fortsätta utveckla och sälja bilar med både dieselmotorer och bensindrivna V8-motorer.
– V8:an är här för att stanna, säger han i en intervju med Automotive News, och förklarat att ”kunderna gillar den mjuka gången, ljudet och känslan i en V8”.
BMW har dock slutat erbjuda bilar med V12-motorer.
”Varför skulle man bygga en elbil med mer än 100 mils räckvidd?”
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2025-02/bmw2.jpg?itok=f52-jCWr)
Den viktigaste anledningen enligt honom är att BMW säljer fler elbilar än Mercedes och Audi tillsammans. Knappt en av fem sålda BMW-bilar är numera eldrivna.
Frank Weber säger också att de allra flesta BMW-köpare som väljer en elbil är nöjda med en räckvidd på 40–50 mil i verklig körning.
– Det pratas mycket om att bygga elbilar med mer än 100 mils räckvidd, men varför skulle man göra det? Koldioxidavtrycket för den bilen blir onödigt stort, säger Frank Weber.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (3)
- Idag 17:09 Tycker om mullret från en V8…
- Idag 16:06 Kodak insåg väl samma sak…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.