Bilsalongen i Frankfurt går av stapeln den 12 september. Den som besöker BMW:s monter i år kommer förutom att kunna titta på tillverkarens modeller också kunna provköra elbilen BMW i3, som nyligen presenterats officiellt.
BMW kommer nämligen att ha en 300 meter lång 8-formad inomhusbana som löper genom tre våningar i sin monter.
Där ska alltså besökarna kunna uppleva hur i3 beter sig på vägen och BMW räknar med att kunna klocka drygt 900 mils körning på sin bana efter att de tolv utställningsdagarna är över.
Diskutera: Vad tycker du om BMW:s inomhusbana?
Den stora nyheten för 2020 är XC40 P8 Recharge, en helt elektrisk bil. Två elmotorer driver bilen, en på framaxeln och en på bakaxeln. Bilen blir därmed fyrhjulsdriven.
Totalt ska elmotorerna ge 408 hk och 600 Nm. Tekniken delas med Polestar 2. Räckvidden uppges till över 40 mil och accelerationen upp till 100 km/tim ska ske på 4,9 s.
Toppfarten är begränsad till 180 km/tim. XC40 Recharge kommer att kunna förses med dragkrok, inte helt vanligt bland elbilar ännu. Priset för XC40 Recharge i R-designutförande är satt till 699 000 kr.
Fler och billigare versioner lär komma längre fram, dock kanske inte under 2020. Tillverkningen av bilen sker i Belgien och Kina.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tycker det är bra att BMW satsar på den här modellen och jag tror att den kommer att sälja bra även om den är ful som stryk, (men vilken elbil är inte det? Tesla kanske, men den är opraktisk och i dyraste laget).
Jag tror att allt fler biltillverkare tvingas att satsa på elbilar och det ska bli intressant att se vem som blir först med en bra och snygg elbil till hyfsat pris.
Kan man få testa en M5 på samma bana?
Ja,det vore verkligen kul!
Är det bara jag som får nostalgiska vibbar. Scalectrix, typ;-) Det är ju de facto elbilar.
DET kan man ju kalla för storskalig satsning! Hör mig själv berömma en biltillverkare som lätt kunde gjort verklighet utav elbilen för länge sen men,men ...bättre sent än aldrig.
Väntar dock med de stora hyllningsorden tills jag ser att bilen faktiskt hamnar i bilhallarna och inte bara i någon statistik för att sänka avgasvärdena.
Mistro, det är det som är det otäcka.
Allt fler tillverkare satsar på minst en energisnål bil för att visa att de verkligen bryr sig och just för att sänka statistiken när det gäller utsläpp.
Men jag tror på den här, den har trots farhågorna betydligt bättre image än en Nissan Leaf.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.