Tidigare i augusti tvingades Ford stoppa leveranserna av laddhybridsuven Kuga med omedelbar verkan. Anledningen är att åtminstone fyra bilbränder inträffat och ägarna rekommenderas att inte ladda sina bilar.
Bara några dagar senare kom ett liknande besked från BMW, som gick ut med en återkallelse för totalt 4 460 laddhybridmodeller. Samtidigt stoppades leveranserna av nya modeller tills felet åtgärdats.
Felet består i en felaktig svetsning på högspänningsbatteriet. Den togs inte bort helt på bilar producerade under perioden 13 mars till 6 augusti 2020. I sällsynta fall kan det innebära kortslutning i högspänningsbatteriet, enligt BMW.
Ägarna rekommenderas att inte ladda sina bilar tills bilen är kontrollerad på verkstad.
Leveransstopp tills vidare
Totalt berörs 17 bilar av återkallelsen i Sverige, bekräftar BMW:s svenska informationschef Carl Lindwall. Det gäller laddhybridversionerna av BMW 3-serie Sedan och Touring, X1, X2, X3, X5, 2-serie Active Touring, 7-serie, 5-serie Sedan och Touring samt Mini Countryman.
Gäller leveransstoppet för nya bilar tills vidare eller med ett fast slutdatum?
– Vad gäller leveransstoppet så gäller det tills vidare i väntan på mer information, säger han.
Har ni uppgifter om det inträffat några incidenter i Sverige?
– Vi har inga uppgifter om att det skulle inträffat några olyckor eller skador relaterat till detta vare sig i Sverige eller i något annat land.
Läs också: BMW återkallar laddhybrider – batteriet kan kortslutas
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
BMW brann innan batterierna fanns där.. kommer nog att brinna även nu... är detta premium bilmärke, eller är det bara priset som är premium, för de som har lite mer pengar och inte vet vad de skall lägga dem på!?
kvalité??
Oavsett detta så är nog det s k Premium-begreppet numera såpass urvattnat att det snart är dags att sluta använda det. "Alla" vill ju snart räknas in i denna grupp och då har det ingen funktion längre.
Är det "totalt 17 bilar" som berörs är problemet litet, torde vara 17 modeller.
Det där med premium ja.. Tycker nog att märken som säger sig att vara just det, verkar ha flest problem. Detta beror nog mycket på all teknik man lastar på dom, sånt som bara är en tickande bomb. Fattar inte att folk går på detta! Men det är ju så viktigt med en fin och välpolerad yta, som med fördel kan visas upp för grannar och i sociala medier..
Återigen har folk blandat ihop begreppen premium och driftsäkerhet...
Med deras resonemang är alltså en 200:- Casio lika premium som en 500.000:- Rolex eftersom Casion visar tiden lika bra, eller till och med bättre än Rolexen.
Premium, är att sätta ett högt pris på en vara och sen få kunden att betala det priset samtidigt som kunden är nöjd med köpet, inget annat...
Vargen och Peter B, premium har ju inget med hur bra bilen håller ihop att göra. Premium är premium i funktionen, dvs prestanda, komfort etc. Orelaterat till denna artikel så kan man däremot hålla med om att det börjar bli många som vill kalla sig Premium. Sen om de verkligen är det är en annan sak.
BMW hade problem med bränder under färd, alldeles för ett tag sedan.
För att svara på kommentarerna om premium, så nej jag har inte blandat ihop någonting. Om man vill bygga ett varumärke och kalla sig premium, så måste också kvaliteten vara på hög nivå för att inte nagga varumärket i kanten. Jag kan nästan lova att den som betalar kanske 700000 för en bil förväntar sig kvalitet, och inte bara komfort och prestanda. Som ett exempel hade Mercedes en gång i tiden rykte om sig att göra bilar som nästan var outslitliga, och byggde upp ett starkt varumärke med gott rykte. Man kan nog fråga vem som helst som köper en så kallad premiumbil, så kommer dessa att anse att dem betalat mer för att få inte bara lyx, utan även kvalitet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.