Vi Bilägares Fredrik Diits Vikström befinner sig i München för att stifta bekantskap med BMW:s nya hybridmodell.
– Det här är BMW:s fjärde produktionsbil med namnet Active Hybrid, efter X6, 7-serie och 5-serie, säger Fredrik Diits Vikström.
– I det här fallet har man använt samma drivlina som i Active Hybrid 5, det vill säga en rak sexa på 306 hk och en elmotor på 34 hk, där elmotorn är integrerad i den åttastegade automatlådan. Enligt BMW ska den kunna köras på el i fyra kilometer och upp till 75 km/tim.
Klarar den det?
– Inte i praktiken. Däremot kan den köras på el emellanåt och om man verkligen anstränger sig går den att köra ganska snålt. Med väldigt lätt fot stannade vår förbrukning på 7,2 l/100 km. Frågan är om man vill köra på det sättet när man har så mycket kraft under huven?
Och hur är den att köra?
– Man ska inte luras att tro att Active Hybrid 3 är ett utpräglat miljöval, det är snarare en prestandabil, kryddad med lite modern teknik. Jättetrevlig att köra. Ligger stadigt på vägen, bekvämt men ändå följsamt chassi, precis styrning. Precis vad man kan förvänta sig av en bil i den här prisklassen.
Vad kommer den att kosta?
– Det här är en dyr bil, inget snack om den saken. Priserna börjar på 508 000 kronor, det är 89 000 kronor mer än samma bil med samma sexcylindriga motor, med skillnaden att navigationssystemet ingår i hybridens pris. Inte helt gratis.
Läs hela provkörningen av BMW Active Hybrid 3 i ett kommande nummer av Vi Bilägare.
Missa inte bildspelet, klicka på bilden ovan.
Diskutera: vad tycker du om BMW Actice Hybrid 3?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Konstigt att ni fick så hög förbrukning. Provkörde 335i för ett tag sedan och fick liknande siffror med stadstrafik och motorväg. Ni på red. kanske ska ta en kurs i eco-driving? :)
Så långt ner kommer jag aldrig att sjunka att jag lutar mig mot ett uttalande från Thomas Östros.
Annars håller motorjournalisterna stilen angående premiumtyskarna: "Jättetrevlig att köra. Ligger stadigt på vägen, bekvämt men ändå följsamt chassi, precis styrning. Precis vad man kan förvänta sig av en bil i den här prisklassen." Inga kompromisser, helt enkelt.
Jaha, och då har du ändå skrivit att Mercedes B-Klass "kanske är den förnuftigaste Mercedesen" som finns att köpa idag. Och med det resonemanget borde kontentan bli att "man får vad man betalar för" även i fallet Mercedes B-Klass ... Eller?!
Då skulle jag hällre lägga hybridpengarna på en riktig fullhybrid som Lexus GS 450H med en elmotor på 200hk i stället för löjliga 34hk i en så tung bil (34hk som Bmw dessutom tar 89 000KR extra för!) och få en klass rymligare och lyxigare bil med liknande prestanda men lägre utsläpp, lägre förbrukning för nästan samma pris...
Här förstår man faktiskt varför Bmw vill ha hjälp av Toyota med hybridtekniken då Bmw inte alls hänger med i tekniken här.
En halv miljon för en BMW 3-serie är väl knappast lockande hur trevlig den än är. Den skall ju betalas oavsett hur bra den är.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.