8-serien var ett av BMW:s flaggskepp på 90-talet. I år är det 25 år sedan den storvuxna kupén gjorde entré.
BMW 850i visades för första gången på Bilsalongen i Frankfurt 1989. Den kilformade designen med den långa huven och spetsiga nosen pressade in bilen i 90-talet som en av den tidens mest ikoniska modeller.
Under huven lurade en V12:a på fem liter som med dagens mått mätt levererade tämligen modesta 300 hästar och 450 newtonmeter. Motorn gjorde debut två år tidigare i lyxiga sedanen 750i och var då den första 12 cylindriga motorn från BMW sedan andra världskriget.
Med sina 1790 kilo spurtade BMW 850i 0–100 på 6,8 sekunder. Om föraren ville växla själv kom bilen med en sexstegad växellåda medan automaten var fyrstegad. När CSi-modellen med ökad motorvolym och 381 hästkrafter sedan dök upp fick vanliga 850 tillägget Ci. Bilen erbjöds från mitten av 90-talet med en V8:a som från början var på fyra liter, men som sedan växte till 4,4 liter. Bilarna med denna mindre motor fick beteckning 840Ci.
Det närmaste vi kommer modellen i dag är BMW 6-serie coupé, men kanske har den även en del gemensamt med nya sporthybriden i8?
Diskutera: Vilken BMW-coupé är din favorit?
Under huven lurade en V12:a på fem liter som med dagens mått mätt levererade tämligen modesta 300 hästar och 450 newtonmeter. Motorn gjorde debut två år tidigare i lyxiga sedanen 750i och var då den första 12 cylindriga motorn från BMW sedan andra världskriget.
Med sina 1790 kilo spurtade BMW 850i 0–100 på 6,8 sekunder. Om föraren ville växla själv kom bilen med en sexstegad växellåda medan automaten var fyrstegad. När CSi-modellen med ökad motorvolym och 381 hästkrafter sedan dök upp fick vanliga 850 tillägget Ci. Bilen erbjöds från mitten av 90-talet med en V8:a som från början var på fyra liter, men som sedan växte till 4,4 liter. Bilarna med denna mindre motor fick beteckning 840Ci.
Det närmaste vi kommer modellen i dag är BMW 6-serie coupé, men kanske har den även en del gemensamt med nya sporthybriden i8?
Diskutera: Vilken BMW-coupé är din favorit?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Min chef köpte en när den kom, ett av 2 år tillbringade den på verkstad, han var så trött på bilen att han köpte en Volvo !!
Men läcker var den!
Personligen tycker jag att 600 coupe serien mellan 1975-1989 var bland den snyggaste bil BMW gjort.
Z4:an av första generation gillar jag också skarpt. Men andra generationen? nja.....
Min favorit av alla bmw kupeer är denna 850 CSI och 3.0 CSI på delad första plats. Senaste 6 serien gran kupe är också fin men inte i nivå med dessa två.
Vad fina hjul den gamla BMV:n har med mycket gummi runt fälgarna. Går ej att finna så vackra hjul i dag tyvärr.
Nä JES, jag minns inte numret på bilen, och jag har inte kontakt med den chefen längre, var nog 10 år sen jag träffade honom.
Problemen var elektronik, V12an var ju 2 st 6or med separat motorstyrning för varje cylinderbank, och dom hade tydligen problem att prata med varandra.
Volvon (965) var han nog nöjd med, det var han själv som brukade säga "Den här bilen funkar ju i alla fall"
Den är rent ut sagt vacker!
Jag hade en kompis som köpte en runt 92-93. Problemet var att den säkert var på verkstad mer än han körde den. Tror han stod ut i två år sen sålde han den. Det är dock en otroligt vacker bil och den var kul att köra. Förmodligen var tekniken inte riktigt utvecklad för så mycket elektronik i en bil.
Jag gillar 8-serien men skulle välja en 840 istället då V8-an är mycket pålitligare än V12-an plus att servicen är billigare.
Onekligen en 90-tals ikon. Prestandan när den kom var ju hårresande. V8:a i all ära, men att tillhöra V12klubben är ju verkligen få förunnat och det var ju även "Top of the line"
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.