Nästa artikel
BMW 6-serie Cabriolet – helt ny
Nyheter

BMW 6-serie Cabriolet – helt ny

Publicerad 18 november 2010 (uppdaterad 19 november 2010)
BMW har bara visat nya 6-serie Coupé som koncept. Så helt plötsligt är det premiär för produktionsklara BMW 650i Cabriolet.

Blixt från klar himmel är sällan uppskattat när man åker cabriolet. Men uttrycket kommer väl till pass när det gäller nya BMW 6-serie Cabriolet – här och nu officiell i produktionsklar skrud.

Oväntad premiär
Lite förvånande blev vi allt. Speciellt eftersom BMW 6-serie Coupé bara visats som koncept, detta på bilsalongen i Paris så sent som i höstas.

Nu väljer man alltså att lansera cabrioletversionen direkt, utan omsvep med föregående koncept eller dylikt. Så det är bäst att du gillar designen, några ändringar blir det inte tal om.

Den taklösa bilen är inte direkt jobbig för ögonen. Snarare tvärtom, den saknar måhända lite av föregångarens råa attityd med bagagelucka som en ankstjärt och en ovanligt konvex grill för en BMW.

Bilen är 4 894 mm lång för att vara väldigt exakt. Det gör den 74 mm längre än föregångaren. Hela förlängningen har skett i hjulbasen. Bredden har ökat med 39 mm medan höjden har kapats med högst blygsamma 9 mm.

Bagageutrymmet sväljer 300 liter när suffletten är nedfälld. Tas suffletten (mot förmodan) upp ökar lastutrymmet till 350 liter.

650i och 640i
Två versioner är aktuella initialt. BMW 650i har V8 på 4,4 liter med en effekt på 407 hk och ett vrid på 600 Nm. Den sexcylindriga och twinturboförsedda 640i ger 320 hk/450 Nm.
Bilarna sprintar till 100 km/h på 5,0 respektive 5,7 sekunder. Den åttastegade sportautomatlådan är standard oavsett motor. Även den ställbara stötdämpningen Drive Dynamic Control ingår i standardutrustningen.

Listan över valbart teknikgodis är dock lång. Vad sägs om Active Steering system, Rear-view camera, Surround View, BMW Night Vision med fotgängarigenkänning och Parking Assistant.

Sufflettens elstyrning är givetvis standard. Taket kan manövreras i farter upp till 40 km/h och hela proceduren ska vara avklarad på 19 sekunder oavsett riktning.

Svensk premiär sker preliminärt i mars 2011. Några priser är inte offentliga.

Diskutera: Vad tycker du om BMW 6-serie Cabriolet?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-11-18 13:31
789 (ej verifierad)

Snygg och fräck bil som väcker ha begär!

#2 • Uppdaterat: 2010-11-18 13:46
j a r l (ej verifierad)

Menade du: habegär?

Men visst är den fin!

#3 • Uppdaterat: 2010-11-18 14:39
B-boy (ej verifierad)

Verkligen snygg kärra, en bil man absolut inte behöver, men som man absolut vill ha ! Vill Ha !

#4 • Uppdaterat: 2010-11-18 17:04
Devil (ej verifierad)

MMMMMMM

#5 • Uppdaterat: 2010-11-18 18:34
Marc (ej verifierad)

Jag skickade förslag till BMW, att fixa till en 120-grammare med 180 hk diesel. Hoppas få ett ex. som tack för hjälpen

#6 • Uppdaterat: 2010-11-19 07:04
Hante (ej verifierad)

Vad skulle världen vara om vi inte hade förnuftiga människor som Leifer, alla skulle köra en vit Skoda Fabia, basmodellen förstås.

#7 • Uppdaterat: 2010-11-19 08:27
DE (ej verifierad)

Snygg - som väntat. Mkt tack vare att det är en tygsuflett som ju ger betydligt enklare o snyggare design. Miljömotorer (under 120 g CO2) kommer naturligtvis - BMW är väl inte dumma!!!!!

#8 • Uppdaterat: 2010-11-19 11:55
Hante (ej verifierad)

Leifer, som du vet har BMW även "snålmodeller" i varianfloran, låt dem som har råd ha lte roligt, totalt sett kommer de här bilarna under sin livstid släppa ut minde än många 120-grammare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.