BMW har ett vinnande koncept i sin 5-serie. Sedan den nuvarande, sjätte generationen presenterades 2009 har inte mindre än en miljon exemplar tillverkats.
Och varför ändra på något som fungerar? Så tycks BMW ha resonerat, åtminstone när det gäller formgivningen, när ansiktslyftet till 5-serien togs fram.
Bland annat ska strålkastarna, den främre stötfångaren och baklyktorna ha fått ny design, men det krävs ett tränat öga för att upptäcka förändringarna.
Den nya formen har dock inneburit att luftmotståndet minskat och det kanske kan ge effekt på bränsleförbrukningen. Ytterligare bränsledroppar ska enligt BMW sparas tack vare vässade motorer och mer snålteknik som standardutrustning.
Bland annat har EcoPro blivit standard. Körläget låter bilen frihjulsrulla, eller ”segla” på BMW-språk, med motorn avstängd i hastigheter upp till 160 km/tim.
Mest intressant med ansiktslyftet är kanske ändå den nya instegsmodellen på dieselsidan: 518d. Samma fyrcylindriga tvålitersmotor säljs med beteckningen 520d, men i stället för 184 hästkrafter förfogar 518d över 143 hästar. Siffrorna för förbrukning och CO2-utsläpp är dock likadana: 0,45 l/100 km respektive 119 g/km.
Klicka på bilderna till höger för att se fler bilder av BMW 5-serie som Sedan, Touring (kombi), Gran Turismo eller ActiveHybrid.
Diskutera: Vad tycker du om uppdaterade BMW 5-serie?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Körläget frihjulsrulla eller "segla", är allmänt vedertaget.
Det har ex. VW använt för sin Blue-E-Motion, fullelektriska Golf 6, sedan våren 2012.
Frihjul. då tänker jag på Saab v4 :-)
Förstår inte riktigt vitsen med att "segla" i det här fallet. Släpper man gasen vill man väl sänka hastigheten, inte glida?
Vad i hela friden ger 518d? Om de har samma förbrukning borde de väl rimligen också ha samma utsläpp. Och finns väl ingen som frivilligt skulle ha en 5-serie med 143 häst? :P
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.