Den nya tvådörrarsbilen baseras på BMW 3-serie, som kom i ny generation förra året, men till skillnad från de övriga karossvarianterna (Sedan, Touring och Gran Turismo) lystrar kupén och så småningom även cabrioleten till siffran fyra.
Jämfört med den utgående modellen har 4-serie Coupé blivit 2,6 centimeter längre och 4,3 centimeter bredare. Axelavståndet är fem centimeter längre än tidigare och spårvidden fram och bak har breddats med 4,5 respektive 8,1 centimeter.
Bilen har också blivit 1,6 centimeter lägre, vilket bland annat är ett resultat av att BMW arbetat om chassit och sänkt fjädringen en centimeter. Den förändringen gör att 4-serie Coupé har lägst tyngdpunkt (under 50 centimeter) av alla BMW-bilar.
Släktskapet med 3-serien är tydligt när det gäller designen. Dörrarna är dock längre och ramlösa och det tresitsiga baksätet har ersatts av ett strikt tvåsitsigt.
Inledningsvis finns två bensinmotorer och ett dieselalternativ att välja mellan: rak bensinsexa som ger 306 hästkrafter (435i Coupé), tvåliters bensinfyra på 245 hästar (428i Coupé) och dieselfyra som utvecklar 184 hästar (420d Coupé).
Snabbast är 435i Coupé kombinerat med fyrhjulsdrift som sprintar 0-100 km/tim på 4,9 sekunder. Snålast är 420d som nöjer sig med 4,6 l/100 km med åttastegad automatlåda och 4,7 l/100 i kombination med sexväxlad manuell låda.
Leveranserna av nya BMW 4-serie Coupé börjar i höst.
Diskutera: Vad tycker du om nya BMW 4-serie Coupé?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Inte helt tillfreds med designen än (inte på 3-serien heller), men det kanske kommer. Hoppas man fortsätter med plåtcabben.
Njae, frågan är om inte till och med Audis coupéer är snyggare - om man nu nödvändigtvis ska ha en coupé, för så mycket snyggare tycker inte jag att de är. I all fall inte denna. För skarpa veck. Om ett par år kommer alla dessa veckade skapelser att kännas utdaterade och man kommer då, med distans, att inse att det egentligen inte var så snyggt.
Sen förstår jag inte var för de kostat på ett så ombonat och flexibelt baksäte när ändå ingen kan sitta där.
Vad som först ser ut som en nostalgiradio är alltså klimatanläggningen.
Med röd knappbelysning så har man väl i vanlig ordning lyckats diffusera allt till oläslighet.
328i, jag har både linser och glasögon - och en viss konstnärlig ådra.
Vad gäller knappsymbolernas storlek så finns det värre exempel. (T ex Opel.)
En del symboler är inte lätta att förstå på lite avstånd. Jag anser att symboler dels ska kunna tydas lätt och dels också förstås lika lätt.
Röd belysning har olika diffuserande effekt beroende på den spektrala fördelningen i ljuset. För personer med riktigt bra syn och bra mörkerseende kan det tänkas fungera i vilket fall som helst, men en röd belysning är aldrig någonsin bättre än i stort sett vilken annan färg som helst. Orsakerna till detta har jag rett ut tidigare.
Att ha en rad med många tätsittande, identiska knappar är långt ifrån optimalt.
Och så denna löjliga "tradition" (som även gäller bland andra Volvo) med omvänt placerade hastighets- och varvtalsmätare...
Okunskap har blivit en norm i designervärlden.
Jag minns för övrigt hur en designer (just från BMW, förresten) beklagade sig över att han inte fick ha panelens överdel så ljus som han önskade. Han var uppenbart besviken över att någon ansvarig bromsat de värsta galenskaperna.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.