På den tiden ska det tredelade och extra ljudisolerade plåttaket kunna öppnas och vikas ihop. Proceduren kan genomföras i fart, så länge hastigheten inte överstiger 18 km/tim. Dock sjunker bagagevolymen från 370 till 220 liter om taket fälls ned.
För att kompensera avsaknaden av ett stabiliserande tak och för att förhindra oönskade karossvibrationer har BMW också förstärkt bilen. Det betyder högre vikt. Totalt väger 4-serie Cabriolet 230 kilo mer än motsvarande 4-serie Coupé.
Den högre vikten innebär också att bränsleförbrukningen blir aningen högre och prestandasiffrorna aningen lägre. Men det kanske man kan leva med när man kan öppna taket, placera solglasögonen på nästippen och njuta av den friska luften.
Den som vill ha lite extra komfort kan också välja nackstöd med inbyggda varmluftsfläktar. Mercedes har haft systemet längre, men nu finns det också hos BMW.
Inledningsvis finns tre motoralternativ att välja mellan: 428i med en fyrcylindrig bensinturbo på 2,0 liter och 245 hästar, 435i med en sexcylindrig bensinturbo på 3,0 liter och 306 hästar, 420d med en fyrcylindrig dieselturbo på 2,0 liter och 184 hästar. Sexväxladmanuell låda är standard men en åttastegad automatlåda finns som tillval.
Nya 4-serie Cabriolet börjar säljas i mars 2014. Svenska priser är ännu inte klara.
Diskutera: Vad tycker du om BMW 4-serie Cabriolet?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det slår mig att det ser lite konstigt (jag höll på att skriva löjligt) ut med en ensam man i en stor cabriolet. Det blir mycket plåt för att frakta en man. En sedan är inte lika obarmhärtigt avslöjande. En ensam man passar liksom bättre på en motorcykel. Jag skulle absolut fälla upp taket om jag körde denna bil utan passagerare.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.