Prototypen BMW 3-serie laddhybrid.
BMW presenterar nu en laddhybrid baserad på 3-serien. En fyrcylindrig bensinmotor ska tillsammans med eldrift ge en förbrukning på 2l/100 km.
BMW tar nu sin hybridteknik vidare från sportbilen i8 till volymbilen BMW 3-serie. Enligt BMW ska nu alla nya bilar från koncernen, inklusive Mini, vara redo för laddhybriddrivlinor.
Exakt hur mycket som är sig likt mellan i8:an och den nyligen presenterade laddhybridprototypen av 3-serien är ännu oklart. Största skillnaden är dock att den senare får en fyrcylindrig bensindriven turbomotor istället för i8:ans trecylindriga dito.
Tillsammans med eldriften ger BMW:s TwinPower-turbomotor maximalt 245 hästkrafter och 400 newtonmeter i vridmoment. Enligt BMW ska den här prototypen av 3-serien dra 2 liter bensin per 100 kilometer och släppa ut 50 gram koldioxid per kilometer.
Bilen har BMW:s system för tre körlägen (Comfort, Sport och ECO PRO) som styr bland annat stötdämparna och den åttastegade Steptronic-lådan. I Comfortläget jobbar motorn med både eldrift och den vanliga förbränningsmotorn i en form av standardläge och Sport vässar drivlinan för högsta prestanda. I ECO PRO-läge ska hela drivlinan istället optimeras för absolut bränslesnålast framdrift.
Prototypen av BMW:s 3-serie med laddhybriddrift ska även kunna ställas i ett läge där batteriets laddningsnivå aldrig understiger 50 procent. Bilen kan även köras som helt eldriven och då ska räckvidden vara cirka 35 kilometer, toppfarten är då begränsad till 120 km/tim.
Protoypen kan ses som en föraning om en kommande konkurrent till exempelvis Audi A3 e-tron eller Volkswagen Golf GTE.
Diskutera: Vad tycker du om BMW:s satsning på laddhybrider?
Exakt hur mycket som är sig likt mellan i8:an och den nyligen presenterade laddhybridprototypen av 3-serien är ännu oklart. Största skillnaden är dock att den senare får en fyrcylindrig bensindriven turbomotor istället för i8:ans trecylindriga dito.
Tillsammans med eldriften ger BMW:s TwinPower-turbomotor maximalt 245 hästkrafter och 400 newtonmeter i vridmoment. Enligt BMW ska den här prototypen av 3-serien dra 2 liter bensin per 100 kilometer och släppa ut 50 gram koldioxid per kilometer.
Bilen har BMW:s system för tre körlägen (Comfort, Sport och ECO PRO) som styr bland annat stötdämparna och den åttastegade Steptronic-lådan. I Comfortläget jobbar motorn med både eldrift och den vanliga förbränningsmotorn i en form av standardläge och Sport vässar drivlinan för högsta prestanda. I ECO PRO-läge ska hela drivlinan istället optimeras för absolut bränslesnålast framdrift.
Prototypen av BMW:s 3-serie med laddhybriddrift ska även kunna ställas i ett läge där batteriets laddningsnivå aldrig understiger 50 procent. Bilen kan även köras som helt eldriven och då ska räckvidden vara cirka 35 kilometer, toppfarten är då begränsad till 120 km/tim.
Protoypen kan ses som en föraning om en kommande konkurrent till exempelvis Audi A3 e-tron eller Volkswagen Golf GTE.
Diskutera: Vad tycker du om BMW:s satsning på laddhybrider?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Blir intressant framöver att se tester på de laddhybrider som nu skall vara på G. Är de så snåla som lovats eller bara för sin tid nödvändiga och överprisade "skrytbyggen" ?
Vw tycker jag visar vägen genom att erbjuda helt eldrivna bilar som inte liknar "cirkusbilar"
Bmw vill gärna skilja ut sina elbilar ifrån de vanliga serierna som en tydlig visning på att de inte hör dit.
Toyota som har haft väldigt lång tid på sig att tillverka hybrider som tilltalar massorna är snart omkörda ...
Några modeller av Toyotas hybrider som tydligen snart blir kommer att bli omkörda.
http://www.technologytell.com/in-car-tech/files/2013/09/Toyota_Hybrid_Tour.jpg
"en förbrukning på 2l/100 km."! Låter bra, men jag vill veta förbrukning på 300 km och liksom Mistro tycker jag att det vore intressant med en jämförande test mellan olika modeller.
Sedan tycker även jag att det är trevligt med laddhybrider som ser ut som riktiga bilar.
Helt klart intressant, detta blir kanske min nästa bil :)
För laddhybrider så borde ju "bränsleförbrukningen" redovisas både när bilen går till 100 % på el och när elen är slut och den går på förbränningsmotorn. Ett vägt värde är ju inget värt när man åker längre sträcka än den som batteriets kapacitet tillåter...
saabnisse: Förbrukningen för 300 km blir väl något liknande som i filmen där han kör 48 mil med en förbrukning av 2,7 liter per 100 km och har laddat bilen två gånger fullt och en gång i en timme .
http://blogg.dn.se/laddhybridbloggen/
http://youtu.be/Bh-l74EMZcs
Att det blir lägre förbrukning i DN bloggen beror på att bilarna körs kortare sträckor mellan laddningarna .
PREVIA, jag vill se förbrukningen på en sträckkörning som jag gör, alltså 300 km med fulladdat batteri så länge det går.
Inte att köra 100km, vänta 10 tim, därefter 100km osv.
saabnisse: Nu tar det inte tio timmar att ladda Priusen utan nittio minuter, men vad hjälper det om man nu inte har tid med laddningen eller inte har någonstans att ladda bilen. 0,44 liter milen bör den dra om man sträckkör 300 km om batteriet är fullt från start Om man utgår från att bilen har en förbrukning av 0,47 liter milen i 28 mil och ingen förbrukning i två mil, men det stämmer inte riktigt då bilen utnyttjar batteriet under en längre sträcka än de två milen om man inte åker på en absolut plan väg hela tiden.
Kör man sedan några mil vid sidan om de trettio milen om dagen sjunker förbrukningen som för den här bilisten som inte heller bara kör korta sträckor.
http://blogg.dn.se/laddhybridbloggen/2013/12/20/jan-mills-rapport-efter-2-800-mil/
Jag kommer aldrig att köpa en BMW.
Den där modellen är verkligen könlös.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.