Nästa artikel
BMW 1-serie – nu med tre dörrar
Nyheter

BMW 1-serie – nu med tre dörrar

Publicerad 14 maj 2012 (uppdaterad 14 maj 2012)
Den andra karossvarianten av BMW 1-serie är här – med tre i stället för fem dörrar. Dessutom introduceras nya motoralternativ.

Tredörrarsvarianten har exakt likadana dimensioner som BMW 1-serie med fem dörrar men saknar den sistnämnda bilens bakdörrar. Framdörrarna är i sin tur längre och i det här utförandet saknar de också ram som innesluter fönsterrutorna.

Modellen tappar förstås när det gäller praktisk användbarhet, men det kanske man kan leva med om man tycker att utseendet väger upp. För övrigt blir tredörrarsbilen också 10 000 kronor billigare än den med fem öppningar. Utgångspriset är 214 000 kronor.

En annan nyhet är det nya motoralternativet 114i som med en fyrcylindrig bensinare på 1,6 liter och 102 hk blir ny instegsmotor. 5,5 l/100 km är förbrukningssiffran.

I andra änden av motorspannet återfinns nya M135i, en sexcylindrig bensinmotor på tre liter som levererar 320 hk. 0-100 avverkas på bara 5,1 sekunder.

Diskutera: Vad tycker du om BMW 1-serie med tre dörrar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-05-16 22:53
Hackenbush

Denna bilen är verkligen intressant...

#3 • Uppdaterat: 2012-05-19 19:55
Roy J

Kanske det, Roger.
Jag kan inte sätta fingret på vad det är jag inte gillar, men jag har aldrig gillat låga sportbilar med kombibakdel som förrycker alla proportioner på något sätt.
Liknande har gjorts tidigare och jag har inte då heller tyckt om dem.
Sen kan den ju rent egenskapsmässigt vara intressant.

#4 • Uppdaterat: 2012-05-20 10:24
Hackenbush

Precis, Jaguar E-type är otroligt snygg som cabriolet men som coupe ser den inte alls lika fin ut.

#5 • Uppdaterat: 2012-05-20 18:20
Roger Skagerström

Aldrig förstått vad som är så fint med E-type. Hjulen sitter en halvmeter in under skärmarna. Den är bara.. rund. Rund och bullig.

Problemet. som jag ser det, med 1-serien, och många andra BMW av idag, är att motorhuven är så lång, och att det är så mycket plåt mellan dörren och främre hjulhuset. Antar att det måste vara så för att de ska få ner sina raka 6'or med lastbilsväxellådan bakom men det blir inte vackert.

Bara bakdelen i sig är det nog inget fel på, om den haft samma proportioner som tex en Golf.

#6 • Uppdaterat: 2012-05-21 18:21
Irvor

Nej, jag gillar den inte heller.
Ser ut som framdörr och huv kommer från typ 5-serien, hopsatt med en bakdel från en småbil. Tycker också det är fult med mycket plåt mellan framhjulet och framdörren, så ser tyvärr BMW ut oftast.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.