Fördelen är mer utrymme för de som åker i bilen.
Tredje generationen av BMW:s etta flyttar drivningen från bakhjulen till framhjulen istället. Den som söker annat drivsätt hänvisas till xDrive, som finns i vissa varianter. Framhjulsdriften ska ha gjort gott när det gäller innerutrymmen. Bland annat kan baksätesåkare glädjas åt 3,3 centimeter mer benutrymme och 1,9 centimeter extra i takhöjd. De som åker fram kan njuta av 4,2 centimeter extra till armbågarna. Bagageutrymmet har ökats på med 20 liter och där får det nu plats 380 liter. Bilen är en halv centimeter kortare än sin föregångare.
Utseendemässigt har grillen blivit större och strålkastarna sägs ha en mer ”aggressiv lutning” som ska göra att bilen ser ungdomlig ut. Även baklyktorna har designats om.
Nya 1-serien är som standard utrustad med autobroms som upptäcker och varnar för gångtrafikanter och vingelvarnare. Den som vill ha adaptiv farthållare, kollisionsvarning bakåt och varning för korsande trafik måste betala extra.
Nya 1-serien är som standard utrustad med autobroms som upptäcker och varnar för gångtrafikanter och vingelvarnare. Den som vill ha adaptiv farthållare, kollisionsvarning bakåt och varning för korsande trafik måste betala extra.
Tre dieslar och två bensinmotorer finns att välja på: Från trecylindriga dieseln 116d på 116 hästkrafter med manuell eller automatisk växellåda, upp till toppvarianten M135i xDrive som är en fyrhjulsdriven, 4-cylindrig bensinmotor med 306 hästkrafter och automatisk sportväxellåda.
Svenska priser är inte fastställda än. Lansering sker i september.
Diskutera: Vad tycker du om BMW 1-serie?
Diskutera: Vad tycker du om BMW 1-serie?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.