Tesla Model S har redan rafflande fartresurser – 0-100 km i timmen avverkas på drygt 2,5 sekunder. Nu batteriteknik kan göra att accelerationen i elbilar blir ännu snabbare.
Ett tunt lager vatten gör att energin kan levereras fortare.
Forskare vid North Carolina State University har kommit på ett nytt sätt att utforma batterier som gör att energin från dem färdas snabbare – och därmed också fordonet som batteriet ger kraft till.
Orsaken är supertunna vattenskikt. I ett batteri varvades lager av vattenmolekyler med volframoxid. Det laddades och jämfördes sedan med ett konventionellt batteri med ren volframoxid. Det visade sig att vattenkombinationen var mer effektiv och energiförlusterna i värme var mindre.
– Vi tror att vattenskiktet fungerar som en väg som underlättar överföringen av joner genom materialet. Det här är bara en konceptvalidering, men idén om att använda vatten eller andra flytande material för att ”trimma” transporten av joner i material som består av lager är väldigt intressant, säger Veronica Augustyn, biträdande professor i materialvetenskap och teknik vid North Carolina State University i ett pressmeddelande.
Förutom att batterikonstruktionen ger snabbare acceleration i elbilar kan den också leda till tunnare batterier med kortare laddtider.
Diskutera: Vad tycker du om idén med vattenskikt i batterier?
Orsaken är supertunna vattenskikt. I ett batteri varvades lager av vattenmolekyler med volframoxid. Det laddades och jämfördes sedan med ett konventionellt batteri med ren volframoxid. Det visade sig att vattenkombinationen var mer effektiv och energiförlusterna i värme var mindre.
– Vi tror att vattenskiktet fungerar som en väg som underlättar överföringen av joner genom materialet. Det här är bara en konceptvalidering, men idén om att använda vatten eller andra flytande material för att ”trimma” transporten av joner i material som består av lager är väldigt intressant, säger Veronica Augustyn, biträdande professor i materialvetenskap och teknik vid North Carolina State University i ett pressmeddelande.
Förutom att batterikonstruktionen ger snabbare acceleration i elbilar kan den också leda till tunnare batterier med kortare laddtider.
Diskutera: Vad tycker du om idén med vattenskikt i batterier?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bra att de kan göra bilarna snabbare för 0-100km/h på 2,5 sekunder känns definitivt alldeles för långsamt när man skall pendla till jobbet.
Naturligtvis så finns det andra sätt att ta rätt på mindre energiförluster än att förbättra acc. Precis som framgår, mindre batterier, snabbare laddning. Men 0-100 får fler läsare bland bilnördar. Det är sen gammalt.
Om hypersnabba accelerationssiffror får många (amerikaner) att lämna fossilsamhället så köper jag det.
Herreje.... i Sverige får man hasa fram i knappt över tomgång. När det blir grönt ljus behöver de flesta förare minst 2 kvarter för att nå upp till de lagstadgade 30 km/tim. På landsväg är det wire och spärrlinjer samt refuger överallt så omkörning kan bara göras på flerfiliga avsnitt. 0-100 på 25 sekunder är overkill bara det för att följa trafikrytmen.
Sen när det gäller elbilar: Kan herrar motorjournalister lyfta blicken det allra minsta och försöka lära sig hur elkraftproduktionen funkar i världen? Så länge inte i stort sett ALLA fossilkraftverk är nedlagda kommer varenda kWh som elbilar laddas med att produceras via motsvarande ökning av elproduktionen från fossila bränslen. Att bygga elbilar är i sammanhanget busenkelt. Att få elkraft till långa färder görs bäst med att elektrifiera wire-räckena och ha strömavtagare.
Men att bygga ut nyutvecklad kärnkraft för att ersätta fossilkraftverken är svårt och tar flera decennier. Börja i rätt ände för moder jords skull!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.