I en smått bisarr reklamfilm använder Smart plastikopererade människor för att marknadsföra nyligen ansiktslyfta ForTwo.
Tidigare i år kunde Vi Bilägare rapportera att tvåsitsiga mikrobilen Smart Fortwo får en mindre ansiktslyftning. Bland annat har fronten diskret arbetats om.
Och det är just Fortwo som står i centrum i Smarts senaste reklamfilm, jämte sex till synes plastikopererade människor. Klicka på videofönstret ovan för att se reklamen.
Diskutera: Vad tycker du om reklamfilmen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Man får hoppas att plasikkirurgerna inte stämmer bilföretaget.
Modellerna är lika oproportieliga som bilen de gör reklam för.
Offtopic: hade nog bättre passat hos toyota "plastic fantastic" *ironi*
Ontopic: det klagas på volvos reklamer men detta då?
"Vad tycker du om reklamfilmen?"
Borde kunna ta hem ett pris. Regissören har näsa för att träffa rätt. Konst skulle jag vilja kalla denna film.
Reklam idag har helt ballat ur. Man försöker överglänsa varann med den mest smaklösa och idiotiska reklamen man kan hitta på och så tror de att man skall sitta och kolla på det och hurra.
Fruktansvärt smaklöst!
Det är lite svårt att förstå budskapet. Skulle kirurgiskt missbildade människor vara förebilden - eller den avskräckande jämförelsen - eller...
Förstår inte budskapet. "There is an exciting new facelift in town",
Menar de att deras nya modell är helt misslyckad, ful och värdelös?
Njae, den här reklamfilmen är faktiskt bland de "djupaste" som jag har sett. Det verkar som att de flesta inte har lyssnat till texten, i vilken en tjej sjunger om "The perfect look", "I've got i all" och så vidare. Jag utgår från att människorna i filmen faktiskt är enastående nöjda med hur de ser ut och att de vill se ut som de gör och stolt visar upp sig. Man måste faktiskt skilja på plastikopererade människor (ett frivilligt val) och männsikor med till exempel anorexia (ett högst ofrivilligt val) som många gånger hänsynslöst utnyttjas i liknande situationer. (Titta på vilken Catwalk som helst.)
Och Thommys har en poäng, filmen är av ett stort konstnärligt mått, och till och med musiken gick rakt in i mitt minne - underbar musik. Jag gick raka vägen till flygeln och tog ut den. Jag tittade på filmen ca tio gånger i rad och fascinerades av att jag varje gång upptäckte något nytt. En "udda" reklamfilm måhända men finurlig som få.
Nej Kapten, nu är du ute på fel väg här. En av kvinnorna i filmen fäller en tår. Är det att vara lycklig? Vad vi ser här, är en film som visar upp människor i jakten på "the perfect look" och som har misslyckats i detta sökande, till skillnad från nya Smart som faktiskt är en lyckad ansiktslyftning. Det är filmens budskap. Betänk att ansiktslyften i filmen är rätt extrema med extrema läppar bland annat. Helt uppenbart är det datormanipulerade bilder för att skapa avsmak. Inte ens misslyckade ansiktslyftningar är så extrema. Att människorna ser olyckliga ut, i kombination med tåren som fälls, skapar en tydlig och ledsen känsla - men så kommer Smart in i slutet, det lyckade ansiktslyftet och det är glädje igen! Smart - märket med lyckade ansiktslyftningar.
Raphael, du kan ha rätt. Det kan vara så att jag tittade för många gånger på fiilmen och lyssnade till texten och glömde möjligheten att det kanske är "bilen som sjunger", så att säga (jag har det perfekta utseendet men inte dom". Men jag ändå inte helt övertygad om detta förhållande. Jag skall fundera lite till. Men konstnärlig som få är filmen, i alla fall. (Fast personligen måste jag säga att människorna i filmen har något.)
Det här är bra och mångbottnad reklam även om cynismen firar nya triumfer. Men bilindustrin verkar vara osäker över sin identitet eller snarare söker man sin identitet över alla gränser för närvarande. För det är väl kända transpersonen Amanda Lepore som är den sista plastikopererade i filmen? Det verkar vara början på en trend, Toyota går ”all the way” med nya reklamen för Auris http://alturl.com/v2jvh.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.