Vid årsskiftet riskerar svenska biodrivmedel, som exempelvis biogas, etanol och biodiesel, att tappa sin skattebefrielse. Det skulle i så fall innebära ett betydligt högre pris vid pumpen än i dag.
Den här typen av bränslen är skattebefriade – något Sverige har särskilt tillstånd för från EU. Men vid årsskiftet planerade EU att förbjuda den typen av skattebefrielse för att styra om produktionen från biodrivmedel som baseras på livsmedel som raps och socker till biodrivmedel som produceras av avfall och sopor.
I april kom beskedet att regeringen försökte få till ett undantag från EU:s regler och fortsätta skattebefria biobränslen, och nu godkänner Europeiska kommissionen en förlängning av skattebefrielsen för icke-livsmedelsbaserad biogas. Beslutet gäller i tio år.
– Det här är ett viktigt steg i rätt riktning för att ställa om till mer hållbara transporter. Vi håller nere passageraravgifterna i svensk kollektivtrafik samtidigt som vi gör oss mindre beroende av fossila bränslen, säger finansminister Magdalena Andersson (S).
Beslutet är även efterfrågat i kollektivtrafiken där många operatörer kör biogasbussar.
Fortfarande oklart om andra biobränslen
Men det senaste beskedet från Europeiska kommissionen säger ingenting om fortsatt skattebefrielse för exempelvis etanol (E85) eller HVO-diesel. Om inte Sverige får till motsvarande skattebefrielse även för dessa bränslen riskerar priset att bli betydligt högre vid pumpen efter årsskiftet.
– Regeringen har lämnat in en så kallad pre-notifiering inför ansökan om förlängning under 2021 av det nuvarande statsstödsgodkännandet för flytande biodrivmedel. Ärendet handläggs för närvarande av kommissionen, säger Johan Ekström, pressekreterare hos finansminister Magdalena Andersson, till Vi Bilägare.
Sverige har alltså fått godkänt att skattebefria biogas även i fortsättningen, men för etanol och HVO-diesel hänger frågan fortfarande i luften. Även om Sverige lyckas få igenom fortsatt skattebefrielse på HVO och E85 blir det enbart en ettårig förlängning i taget.
– Sverige har även sökt förlängning av statstödsgodkännandet för flytande biodrivmedel. Där har man sökt ett års förlängning men har ännu inte fått svar från kommissionen. Om Sverige inte får godkännandet så upphör skattebefrielsen för de höginblandade produkterna vid årsskiftet, säger Göran Lindell, biträdande direktör på Svenska Petroleum- och Biodrivmedelinstitutet (SPBI), till Vi Bilägare.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Men vid årsskiftet planerade EU att förbjuda den typen av skattebefrielse för att styra om produktionen från biodrivmedel som baseras på livsmedel som raps och socker till biodrivmedel som produceras av avfall och sopor."
Det borde innebära att framställning av metanol skulle kunna ge ett skattefritt drivmedel, M95, liksom den del av biodiesel som framställs av gamla stubbar och avfall.
Det verkar som att Preem Evolution diesel också i så fall blir betydligt dyrare eller?
Det är mindre energimängd i metanol än i etanol. Och det är mindre energimängd i etanol än i bensin.
Carl Trefalt, det är knappast något som har med skatten att göra, eller hur?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.