I framtida självkörande fordon ska du kunna läsa utan att bli illamående.
Den som varit med om åksjuka vet att det inte är någon behaglig upplevelse. Åksjuka uppstår när ögonen tar in information som skiljer sig mot vad det som innerörat och balansorganet känner. Detta drabbar exempelvis vissa som läser samtidigt som de åker bil.
Brittiska motororganisationen RAC har gjort en undersökning bland nära 2.000 bilister i Storbritannien som visar att nästan var femte blir illamående eller till och med kräks när de åker bil på grund av åksjuka. Värst är det att färdas i baksätet, 75 procent svarade att de drabbas av symptom när de sitter där. 12 procent sa att de upplevde åksjuka om de satt i framsätet på passagerarplats och var tjugonde mådde illa på förarplats. Största orsaken till att åksjukan uppstår är att läsa, detta tyckte 61 procent av de svarande. Att använda mobil eller surfplatta som passagerare kom på andra plats (50%) följt av slingriga vägar (37%) och brist på frisk luft (32%).
– I takt med att vi rör oss mot en självkörande framtid där passagerare har mer tid att arbeta, koppla av eller läsa på längre resor, är det viktigt att vi tillverkar fordon kan anpassa sig för att reducera effekterna av åksjuka på ett sätt som är skräddarsytt för varje passagerare, säger Spencer Salter som jobbar som ingenjör på Jaguar Land Rover med inriktningen hälsoforskning.
Brittiska motororganisationen RAC har gjort en undersökning bland nära 2.000 bilister i Storbritannien som visar att nästan var femte blir illamående eller till och med kräks när de åker bil på grund av åksjuka. Värst är det att färdas i baksätet, 75 procent svarade att de drabbas av symptom när de sitter där. 12 procent sa att de upplevde åksjuka om de satt i framsätet på passagerarplats och var tjugonde mådde illa på förarplats. Största orsaken till att åksjukan uppstår är att läsa, detta tyckte 61 procent av de svarande. Att använda mobil eller surfplatta som passagerare kom på andra plats (50%) följt av slingriga vägar (37%) och brist på frisk luft (32%).
– I takt med att vi rör oss mot en självkörande framtid där passagerare har mer tid att arbeta, koppla av eller läsa på längre resor, är det viktigt att vi tillverkar fordon kan anpassa sig för att reducera effekterna av åksjuka på ett sätt som är skräddarsytt för varje passagerare, säger Spencer Salter som jobbar som ingenjör på Jaguar Land Rover med inriktningen hälsoforskning.
Biltillverkaren har utarbetat en slags algoritm som kan sänka påverkan av åksjuka med upp till 60 procent. Metoden har tagits fram genom att samla ihop data från motsvarande 2.400 mil där testpersoner gavs uppdraget att utföra en uppgift under färden och på så sätt framkalla åksjuka. Utifrån detta har sedan Jaguar Land Rover utvecklat ett slags ”välmående-index”, som beräknar hur känsliga passagerarna är genom att läsa av deras hälsostatus med kameror och biometriska sensorer. Kombinerat med realtidsdata från fordonets rörelser. På så sätt ska bilen kunna räkna ut att passagerarna håller på att bli åksjuka innan de själva känner det.
Åksjukesymptomen mildras genom att den självkörande bilen genomför färre små kurskorrigeringar. Biltillverkaren lyfter också fram att den adaptiva stötdämpartekniken som finns nu i Jaguar E-Pace också kan mildra åksjuka. Systemet eliminerar lågfrekvent rörelse från vägen genom att var tionde millisekund läsa av och ändra inställningarna för åkkomfort så att åkturen blir mjukare.
Diskutera: Tror du att vi kommer att få problem med åksjuka resenärer i självkörande bilar i framtiden?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.