Biltillverkningen blomstrar i Mexiko. Under de senaste två åren har biltillverkare offentliggjort investeringar i Mexiko på 7,8 miljarder dollar, motsvarande ungefär 52,8 miljarder kronor, rapporterar Automotive News.
Medan Honda just nu bygger på sin första stora fabrik på Mexikansk mark är Nissan på god väg mot en tredje fabrik. Samtidigt planerar Audi för öppnandet av sin första fabrik 2016.
Mexikos bilexport är på god väg att slå rekord i år, med 2,86 miljoner exporterade bilar, något som i så fall skulle göra Mexiko till världens åttonde största land när det gäller biltillverkning. Tillsammans med de stora investeringar som görs i mexikanska bilfabriker räknar experter med att produktionen ska öka med 34 procent och nå 3,83 miljoner till 2017.
Låga löner och fri handel
Bilbygge i Mexiko uppges hålla hög kvalitet och levereras i tid, men det är självfallet inte den enda anledningen till att biltillverkare väljer att investera i landet. Inte nog med att Mexiko är ett låglöneland, man har även fördelaktiga handelsavtal som möjliggör fri handel med 44 länder, bland andra USA och EU. Det innebär bland annat att man besparar sig en tioprocentig avgift vid export till EU.
Japanska biltillverkare har ytterligare en anledning att söka sig till Mexiko. Yenens starka valutakurs gör att det i princip blir nödvändigt att flytta produktionen utomlands för att kunna tävla med andra tillverkares priser på den viktiga amerikanska marknaden, där både Honda och Toyota hämtar större delen av sina vinster.
Diskutera: Hur ser du på att bilindustrin satsar i Mexiko?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
ja til Mexico flydde noen vw i siste rekke og det gikk ok, men de gamle
Borgward og willys vandret heden
Har en Mexico-Golf (Variant -12) och hittills har jag inget negativt att säga om det bilbygget. Tror dessutom jag sett något skrivet om att Golf och Jetta byggda i Mexico t o m har lite bättre "ägar-erfarenheter" än för de som byggts i Tyskland men där får jag nog reservera mig en aning för jag kommer inte ihåg var jag läst det.
Om man har fri export och billig arbetskraft varför köper man in och bygger gamla bilar? Varför inte bygga helt nya bilmodeller? De verkar ju ha kunniga bilbyggare där. Kanske ett projekt man skulle ta tag i? :-)
Det är lite märkligt när biltillverkning (och övrig tillverkning!) flyttas till låglöneländer där så småningom lönerna stiger så mycket att företagen söker sig till nya låglöneländer. De tidigare låglöneländerna som blivit näst intill höglöneländer blir åter låglöneländer med hög arbetslöshet.
stressulf
Borgward hamnade helt riktigt i Mexico där den tillverkades mellan 1967-1970, men Willys tillverkades i Sao Paolo, Brasilien.
Hacken..
Saab tillverkade ju en helt ny modell 9-4X, men den bestämde ju GM över och så gick det som det gjorde också.
Men bilen hade nog kunnat vara konkurrenskraftig om den haft ett par motortyper till att välja på. Det står en på Saabmuséet i Trollhättan.
Men GM har fortfarande tillverkning i Mexico, men inte av Saab förstås ;-).
Funkar nog lika bra som i Slovakien, Ungern eller Turkiet.
hej saabnisse en korrektion ang willys hadde selv en mex willys typaero
år 53 men det var fær williys brzil startet opp og massa gpw ble og
lagd i mexico
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.