Ronny Marklund från Arvidsjaur demonstrerar Bilprovningens mobila anläggning, en pjäs på totalt 42 ton inklusive dragarbil.
Här är räddningen för den bilburna befolkningen i glesbygden. I stället för att åka 20–30 mil för att kontrollbesiktiga bilen kommer Bilprovningen hem till dig.
Bilprovningens mobila anläggning, en pjäs på 42 ton inklusive dragarbil, introducerades redan 2003. Under veckoslutet får stockholmarna stifta bekantskap med anläggningen i samband med Gärdesloppet, ”Bilprovningen on Tour”.
Bilprovningen har för övrigt två mobila anläggningar, den ena servar norra landsändan i Karesuando, Överkalix, Arjeplog och Tärnaby och den andra Gäddede, Funäsdalen och Särna.
När bilbesiktningsmarknaden avreglerades fick Svensk Bilprovning ta på sig ansvaret att hålla upp servicenivån i norra Norrlands inland. Här fick man i några fall göra avkall på kravet med vinstdrivande verksamhet.
Den mobila anläggningen är mycket sinnrik. Ekipaget är 15 meter långt, tre meter både på bredden och höjden. Väl på plats fälls stödbenen ut och med hjälp av en fjärrkontroll flyttas väggarna utåt, taket höjs och ramper viks ut. Allt detta sker på 30 minuter.
– Två bilar åt gången får plats inne i vagnen och vi klarar av att besiktiga 50 bilar om dagen, berättar områdeschefen Ronny Marklund när Vi Bilägare gör ett studiebesök.
Ronny berättar också om de umbäranden som kan uppstå vintertid i Karesuando.
– Det fungerar även om det är 43 grader kallt som det var i vintras. Vi kan fortsätta att jobba obehindrat eftersom värmesystem och vagn är designad för att klara av 45 graders kyla.
Diskutera: Vad tycker du om idén?
Bilprovningen har för övrigt två mobila anläggningar, den ena servar norra landsändan i Karesuando, Överkalix, Arjeplog och Tärnaby och den andra Gäddede, Funäsdalen och Särna.
När bilbesiktningsmarknaden avreglerades fick Svensk Bilprovning ta på sig ansvaret att hålla upp servicenivån i norra Norrlands inland. Här fick man i några fall göra avkall på kravet med vinstdrivande verksamhet.
Den mobila anläggningen är mycket sinnrik. Ekipaget är 15 meter långt, tre meter både på bredden och höjden. Väl på plats fälls stödbenen ut och med hjälp av en fjärrkontroll flyttas väggarna utåt, taket höjs och ramper viks ut. Allt detta sker på 30 minuter.
– Två bilar åt gången får plats inne i vagnen och vi klarar av att besiktiga 50 bilar om dagen, berättar områdeschefen Ronny Marklund när Vi Bilägare gör ett studiebesök.
Ronny berättar också om de umbäranden som kan uppstå vintertid i Karesuando.
– Det fungerar även om det är 43 grader kallt som det var i vintras. Vi kan fortsätta att jobba obehindrat eftersom värmesystem och vagn är designad för att klara av 45 graders kyla.
Diskutera: Vad tycker du om idén?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Var det inte konkurrens på lika vilkor privatiseringsivrarna predikade?
Uppenbarligen ska det numer helstatliga Bilprovningen stå för servicen och privatföretagen plocka russinen ur kakan.
Privatisering av rent ideologiska skäl.
Korkat!
Q7, det handlar om marknadsföring!
Inget fel med det.
Håller helt med dig Lasse J. En rent ideologisk utförsäljning av en fullt fungerande verksamhet. Jämför gärna med Apoteket som har gått samma trista väg tillmötes.
Vem gynnas av detta? Framförallt företagen men även de i storstad, övriga som inte är "lönsamma" lämnas därhän.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.