Att serva bilen gör de flesta bara någon gång om året, eller ännu mer sällan. Men servicen står ändå för en ganska stor del av den totala ägandekostnaden – och skillnaderna mellan olika märken är stor.
Vi Bilägare begär in servicekostnaden upp till 6 000 mil eller tre år vid varje nybilstest. I den här artikeln har vi räknat ut snittpriset för servicen för alla bilar testade sedan 2018. Vi måste ha testat minst fem olika bilar från samma märke för att siffran ska tas med.
Siffrorna talar sitt tydliga språk: det finns inget tydligt samband mellan nybilspris och servicekostnad. Märken som säljer dyrare bilar kan ha billigare service än märken som har betydligt lägre nybilspriser. Ofta finns serviceavtal att teckna till en fast månadskostnad, men det är inte säkert att det alltid lönar sig.
Toyota har tidigare haft den högsta servicekostnaden i Vi Bilägares jämförelse. Nu har Peugeot ”kört om”, men båda märkena ligger på ungefär samma nivå. De Peugeot- och Toyotamodeller vi testat kostar över 14 000 kronor att serva under de första tre åren eller 6 000 milen. Det blir 2,30 kr per mil bara för service.
Konkurrenten Renault som också säljer bilar i det lägre prissegmentet har valt en helt annan väg. Det franska märket har en av de lägsta servicekostnaderna i vår genomgång. Att serva en Renault kostar bara hälften så mycket som en Toyota eller Peugeot.
Även Audi och BMW har relativt låg servicekostnad i förhållande till andra märken, liksom Tesla. Elbilsmärket har inget officiellt servicekrav men den som vill kan förstås ändå lämna in sin bil på verkstad för kontroll.
Du som är nyfiken på vilken typ av bil som är billigast och dyrast att serva får gärna klicka här för att läsa vår genomgång.
En förklaring till Toyotas höga prislapp är att märket fokuserat på hybridbilar som i princip har ”två drivlinor i en”. När båda två ska servas och underhållas blir kostnaden högre. Samma trend märks även hos exempelvis Kia som ligger på näst sista plats.
En annan anledning till att Toyota har högre servicekostnad under tre år eller 2 000 mil är att det ingår fyra servicetillfällen: 1 år/1 500 mil, 2 år/3 000 mil, 3 år/4 500 mil och 4 år/6 000 mil. Toyota är dock inte ensamma om att ha kort serviceintervall.
– För oss på Toyota är kunden alltid i fokus och vi sätter stor vikt vid att ha en hög kundnöjdhet, säkerhet och kvalitetsnivå på våra bilar och där ser vi att kontinuerlig service en väldigt viktig del, har Fanny Hellgren, informationschef på Toyota i Sverige, sagt i samband med en tidigare publicerad version av den här artikeln.
Snittpris för service för märkets modeller i Vi Bilägares tester. Siffrorna gäller för 3 år/6 000 mil.
Bilmärke | Servicekostnad, kr |
Audi | 6 960 |
Renault | 7 310 |
Tesla | 7 369 |
BMW | 8 037 |
Nissan | 8 093 |
Skoda | 8 332 |
Seat | 8 420 |
Opel | 8 909 |
Volkswagen | 9 128 |
Citroën | 9 821 |
Mazda | 10 085 |
Snittbilen | 10 191 |
Honda | 10 451 |
Hyundai | 11 044 |
Mercedes | 11 966 |
Volvo | 12 089 |
Ford | 12 768 |
Kia | 13 671 |
Toyota | 14 356 |
Peugeot | 14 541 |
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (46)
- 2024-01-15 20:01 Tänkte på det här med…
- 2024-01-11 13:48 mso, jag menar inte att man…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.