Siffrorna från Statistiska centralbyrån visar att svenskarnas totala bilåkande minskade med 1,7 procent under 2012 jämfört med året innan, trots att antalet bilar ökade med 48 000. Den genomsnittliga bilen rullade 1 235 mil, 25 mil mindre jämfört med 2011.
Bilisterna har därmed trappat ned på sin körning 2009, 2010, 2011 och 2012.
Skillnaderna mellan olika delar av landet är däremot stora; i vissa kommuner ökade bilkörningen och i andra minskade den. Störst minskning noterades i Solna (-10,2 %), Arvidsjaur (-8,0 %) och Söderhamn (-8,0 %). Störst ökning noterades i Danderyd (+11,7 %), Sollentuna (+7,0 %) och Dorotea (+5,3 %).
Diskutera: Varför minskar bilkörningen i Sverige?
Det klassiska bilmärket MG, Morris Garage, är sedan flera år kinesiskt. Nu har de presenterat en eldriven suv, kallad ZS SUV.
Bilen är drygt 4,3 meter lång och ska ha modern säkerhetsteknik. Batteriet är på 44,5 kWh vilket ger en räckvidd på 26 mil. Motorn ska ge drygt 140 hk.
Bilen är framhjulsdriven och ska klara 0–100 km/tim på 8,5 sekunder och ha en toppfart på 140 km/tim. Det ryktas om svensk lansering under nästa år.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
inte så konstigt med dyrt bensinpris men detta kompenseras väl genast genom höjda priser på drivmedel.
Det kommer förmodligen att minska mer framöver eftersom många ungdomar inte bryr sig om att ta körkort.
Ungdomar av idag har blivit klokare och upptäckt att man kan göra roligare saker för sina pengar än att betala stora värdeminskningar på dyra bilar som kompisar ändå inte är imponerade av. Bara att se på sina egna barn, inget bilintresse alls trots indoktrinering från födseln av sin pappa. Barnen får låna våra bilarna när dom vill, men ingen gör det och då har vi inte bara ägt Toyotor.
Endast beroende på nuvarande lågkonjunktur.
Ungdomarna kommer att bila när det fattar att iPhone inte är allt.
Ja, så kanske det är. Lågkonjunkturen hämmar ungdomarnas sunda motorintresse. Inte för att jag kännt nån lågkonjunktur runt mej. Och de ungdomar jag har, och deras bekanta, är helt immuna mot ett kommande högkonjunkturellt körintresse. Dock är jag, för miljöns skull, glad att vi gamla bilintresserade stofiler är i utdöende.
Det vore ändå konstigare om bilkörningen ökade, med tanke på ungdomsarbetslösheten som gör att många inte ens har råd att skaffa körkort. Det behövs kanske billiga elbilar med lång räckvidd om vi skall ha råd att åka mer än förr
Hmmm, då uppstår frågan om siffrorna är statistiskt säkerställda =)
Förstår inte riktigt varför folk alltid drar paralleller mellan att ungdomar har har smartphones och inte bil. Varför skulle det ena utesluta det andra? Bil skaffar man sällan om man inte har någon form av fast inkomst, och då är 5-600 kr i månaden för en telefon sällan nån dealbreaker för att köpa en bil. Är väl snarare som sagt lågkonjunkturen samt det faktum att det idag kostar mycket mer att driva en bil än det gjorde förr. Försäkringar är dyrare. Bara det att parkera kostar. Bor man i stadskärnan kanske det tom är kö på en vanlig parkering.
Roger jag har 3 grabbar, den yngsta är 26 år.
Ingen av dem har körkort men de har de senaste smartphones man kan hitta.
Jag är rätt säker på att det finns rätt många med både smartphone OCH bil ;)
Jodå Roger, det finns det nog.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.