Saab Automobile ska bli ett självständigt företag. Ett beslut som kan rädda biltillverkarens verksamhet. Det anser fordonsindustrianalytikern Matts Carlsson.
- Saab är i dag vingklippt och integrerat i GM och därmed svårsålt. Om det vänder och det går bra så kan de behålla företaget. Annars finns det säkerligen att antal asiater, inte minst kineser, som vill köpa Saab, säger fordonsindustrianalytikern Matts Carlsson till Metro.
Saab som ett självständigt företag, bra eller dåligt? Åsikterna går isär efter General Motors besked i natt om att bilmärket ska bli självständigt från och med den 1 januari 2010.
Fordonsindustrianalytikern Matts Carlsson anser att beslutet kan bli lyckosamt - om konjunkturen blir bättre.
- Med lite tur och mycket skicklighet kan det här bli spännande, säger Carlsson.
Enligt Matts Carlsson måste Saab producera nya, gärna miljövänligare, modeller för att lyckas. Dessutom anser han att pressen på regeringen om ett stödpaket ökar i och med GM:s besked.
- Och det är rimligt att tro att GM även vill att leverantörerna ska ta sin del och skriva ner en del av fordringarna de har på Saab. På uppsidan är det att de då har en kund kvar i Saab, säger Carlsson.
Återstår att se om regeringen gör en helomvändning och skjuter till pengar till Saabs verksamhet. Och om leverantörerna är villiga att hjälpa Saab.
Saab som ett självständigt företag, bra eller dåligt? Åsikterna går isär efter General Motors besked i natt om att bilmärket ska bli självständigt från och med den 1 januari 2010.
Fordonsindustrianalytikern Matts Carlsson anser att beslutet kan bli lyckosamt - om konjunkturen blir bättre.
- Med lite tur och mycket skicklighet kan det här bli spännande, säger Carlsson.
Enligt Matts Carlsson måste Saab producera nya, gärna miljövänligare, modeller för att lyckas. Dessutom anser han att pressen på regeringen om ett stödpaket ökar i och med GM:s besked.
- Och det är rimligt att tro att GM även vill att leverantörerna ska ta sin del och skriva ner en del av fordringarna de har på Saab. På uppsidan är det att de då har en kund kvar i Saab, säger Carlsson.
Återstår att se om regeringen gör en helomvändning och skjuter till pengar till Saabs verksamhet. Och om leverantörerna är villiga att hjälpa Saab.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
All affärsverksamhet bygger på vinst. Staten ska inte driva bilföretag, varför ska jag stödja GM, ett företag som inte tar sitt ansvar
Somliga bolag drivs av visionärer -andra av affärsmän. Saab har uppenbarligen hängivna medarbetare och har alltid haft en teknisk spjutsspetskompetens. Låt oss hoppas att någon i detta bistra industriklimat kan öppna ögonen och se möjligheterna. Jag tror på svensk bilindustri -den har den teknisk kompetens som behövs för att bidra till att skapa framtidens miljövänliga teknik.
Ta snabbt fram en snåldiesel till Saab 9-3.Volvos Drive motor 80 hkr 0,45l/mil??
Lennart skriver att staten inte skall driva bilföretag !
Skall du tvinga Franska staten sälja Renualt ??
Det ser verkligen mörkt ut nu. GM har misskött SAAB, och nu vill man inte längre äga företaget. Frågan är om det finns någon som vill äga SAAB Automobil. Kanske dags för en ny stor omställning. En gång i tiden gick SAAB från att vara en flygplanstillverkare till att även tillverka bilar, då efterfrågan på flygplan gick ned. Förvisso fortsatte man även med flygplan. Situationen idag är mycket svårare, men lösningen är kanske att starta med en helt ny verksamhet i Trollhättan?
GM powertrain har redan en motor som likt Volvo skryt om snålast i klassen drar 0,45 med samma hk antal som Volvo. Den motorn finns redan i Opel Astra, varör inte sätta in den i Saab?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.