Att köra en Land Rover ger intrycket att föraren är äventyrlig, enligt en ny Sifo-undersökning.
Det råder förutfattade meningar om karaktärsdrag kopplat till val av bilmärke enligt ny Sifo-undersökning.
De som kör Opel uppfattas som gammeldags och försiktiga. Äventyrslystna kopplas samman med Land Rover. Det är resultatet av intervjuer med 1.317 personer som Kantar Sifo genomförde i höstas på uppdrag av bilauktionsföretaget Kvdbil.
Undersökningen visar att Porsche är det märke som väcker flest associationer till bilägarens personlighet. 85 procent av de svarande sa att de förknippade bilmärket med vissa personlighetsdrag. Det mest anonyma märket var Mitsubishi, bara 54 procent av de som svarade kopplade bilmärket till en personlig egenskap.
När deltagarna hörde orden Lexus och Mercedes drog de slutsatsen att prestigefulla personer satt bakom ratten. Skoda och Kia är synonymt med att man är ekonomisk. Den som vill verka modern bör undvika Opel eller Chevrolet. Volvo signalerar trygghet.
– Bilen har i alla tider varit ett sätt för många att visa upp vilka de är. Biltillverkare jobbar naturligtvis hårt med sin marknadsföring för att uppfattas på ett visst sätt och locka en viss typ av kunder. Därför är det inte överraskande att Tesla och Toyota uppfattas som ett märke för den miljömedvetne eller att Mini associeras med ungdomliga personligheter, säger Benny Karlsson, marknadschef på Kvdbil.
Diskutera: Kopplar du personlighetstyp till ett visst bilmärke?
Undersökningen visar att Porsche är det märke som väcker flest associationer till bilägarens personlighet. 85 procent av de svarande sa att de förknippade bilmärket med vissa personlighetsdrag. Det mest anonyma märket var Mitsubishi, bara 54 procent av de som svarade kopplade bilmärket till en personlig egenskap.
När deltagarna hörde orden Lexus och Mercedes drog de slutsatsen att prestigefulla personer satt bakom ratten. Skoda och Kia är synonymt med att man är ekonomisk. Den som vill verka modern bör undvika Opel eller Chevrolet. Volvo signalerar trygghet.
– Bilen har i alla tider varit ett sätt för många att visa upp vilka de är. Biltillverkare jobbar naturligtvis hårt med sin marknadsföring för att uppfattas på ett visst sätt och locka en viss typ av kunder. Därför är det inte överraskande att Tesla och Toyota uppfattas som ett märke för den miljömedvetne eller att Mini associeras med ungdomliga personligheter, säger Benny Karlsson, marknadschef på Kvdbil.
Diskutera: Kopplar du personlighetstyp till ett visst bilmärke?
Personlighetstyperna som olika bilmärken förknippas mest med:
Äventyrslysten: Land Rover, Porsche
Ekonomisk: Skoda, KiA
Trygg: Volvo, Volkswagen
Miljömedveten: Tesla, Toyota
Prestigefull: Lexus, Mercedes
Gammeldags: Chevrolet, Opel
Ungdomlig: Mini, BMW
Försiktig: Fiat, Opel
Ekonomisk: Skoda, KiA
Trygg: Volvo, Volkswagen
Miljömedveten: Tesla, Toyota
Prestigefull: Lexus, Mercedes
Gammeldags: Chevrolet, Opel
Ungdomlig: Mini, BMW
Försiktig: Fiat, Opel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.