Schweiziska designstudion Rinspeed har försökt lösa problemet med elbilens räckvidd och tagit fram konceptet Dock+Go, ett slags släp som ansluts baktill på bilen.
Ombord finns batterier och en mindre förbränningsmotor som förvandlar den annars begränsade elbilen till en långfärdsvagn. Släpet kan också anpassas för att utöka lastutrymmet.
Dock+Go premiärvisas på bilsalongen i Genève i mars 2012, sammankopplad med tvåsitsiga minibilen Smart Fortwo. Rinspeed påpekar dock att systemet kan utvecklas till flera modeller.
När den extra räckvidden eller det kompletterade lastutrymmet inte längre behövs kan släpet kopplas av och elbilen återigen ge sig ut i stadstrafiken.
Diskutera: Vad tycker du om Rinspeed Dock+Go?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kan man få en släp till släpet?
Säkert nödvändigt om man avser att elbilar ska vara användbara även för de som bor utanför tätorterna, men vad händer med väghållningen med en boggieupphängning av bakhjulen som det blir?
Hade det inte varit bättre med ett pivothjul som gengaskärrorna hade på 1930-talet.
Ja,varför inte? Alltid kul med nya idéer. Det är klart man funderar på hur vägegenskaperna är. Man vet ju hur det är att köra en buss med en fast stödaxel som inte svänger och hur vresig den är i skarpare kurvor. För inte har den har syrand axel? I så fall blir det sämre med återgången på ratten när man går ur skarpare kurvor - man får även ratta tillbaka. Eller är ryggsäcken endast centrumhängd som en släpvagn? Då är den besvärligare att backa med.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.