Nya MX-5 är den minsta någonsin. Nu släpps uppgifter om motoralternativen och måtten på Mazdas nya roadster.
Mazda har precis påbörjat lanseringen av nya MX-5. Bilen är den första bakhjulsdrivna modellen som byggts efter dem så kallade SKYACTIVE-filosofin. Vad det innebär i praktiken har blivit lite mer klarlagt sedan Mazda nu gått ut med fler uppgifterna om bilen.
Nya Mazda MX-5 väger in på prick 1 000 kilo, det är 100 kilo mindre än föregående modell. Bilen är 3,92 meter lång, 1,73 meter bred och 1,24 meter hög, det gör nya MX-5 till den minsta någonsin.
Motorn som placerats lite lägre och lite längre bak än tidigare ska ge bilen ett 50:50 viktförhållande. Drivlinan som kommer marknadsföras hårdast består av en gediget omarbetad version av Mazdas 1,5 liters fyrcylindriga SKYACTIVE-G-motor och en sexväxlad manuell växellåda. Motorn ger 130 hästkrafter vid 7 000 v/min och 150 newtonmeter vid 4 800 v/min.
Nya MX-5 kan även utrustas med en SKYACTIVE-G-motor med en slagvolym på två liter och sexväxlad automatlåda. Mazda säger att detta är ett sävligare alternativ som lämpar sig bättre för motorvägstransport och lugnare körning.
Diskutera: Vad tycker du om nya Mazda MX-5?
Nya Mazda MX-5 väger in på prick 1 000 kilo, det är 100 kilo mindre än föregående modell. Bilen är 3,92 meter lång, 1,73 meter bred och 1,24 meter hög, det gör nya MX-5 till den minsta någonsin.
Motorn som placerats lite lägre och lite längre bak än tidigare ska ge bilen ett 50:50 viktförhållande. Drivlinan som kommer marknadsföras hårdast består av en gediget omarbetad version av Mazdas 1,5 liters fyrcylindriga SKYACTIVE-G-motor och en sexväxlad manuell växellåda. Motorn ger 130 hästkrafter vid 7 000 v/min och 150 newtonmeter vid 4 800 v/min.
Nya MX-5 kan även utrustas med en SKYACTIVE-G-motor med en slagvolym på två liter och sexväxlad automatlåda. Mazda säger att detta är ett sävligare alternativ som lämpar sig bättre för motorvägstransport och lugnare körning.
Diskutera: Vad tycker du om nya Mazda MX-5?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Några brittiska tidningar har fått göra en preview reviev och alla verkar rörande överens om att detta är en riktigt rolig bil. 5 Stjärnor på en modell som ännu inte släppts ut på marknaden är rätt imponerande.
1,5 liters motorn verkar räcka rätt långt.
http://www.autoexpress.co.uk/mazda/mx-5
Ser alls icke oäven ut! Fast jag har aldrig gillat helsvarta fälgar.
Insidan rör inte upp några starkare känslor, men det är läckert med karossfärgade paneler.
Mazda gjorde rätt när de en gång i tiden återupplivade den lilla klassiska sportbilen, något som britterna ännu tidigare hade monopol på (och under några år dödförklarades som koncept helt utan framtid).
Lätt bil behöver inte en löjligt massa kusar under huven för att vara rolig. (Fast det kommer förstås alltid att finnas kvarlevande dinosaurier som tycker det är macho med tunga "super"-åk och är rädda för att bli betraktade som fjollor om de sätter sig i något mindre. Deras manlighet sitter alltså inte så djupt.)
Gillar bilen. Ska man ha en liten sportbil så är det för körkänslans skull och då räcker denna perfekt.
Jag gillar den helskarpt!
Så här ska en riktig sportbil vara: Liten, lätt och utan en massa onödigt jävla krafs som förtar det roliga från bilkörningen. Ingen raket rakt fram kanske men den lilla motorn räcker garanterat till för att göra den till en av marknadens roligaste åk. Human prislapp och snygg design. De tidigare versionerna har väl varit okey men den här är riktigt läcker.
Blir intressant hur Fiat Abarth-versionen kommer att se ut. Blir svårt att övertrumfa designen men om nån ska göra det så är det ju italienarna. Undrar om motorerna blir Mazdas eller. Raphael vet kanske?
En del når Nirvana i en tysk 2-tons kluns i vänsterfilen på Autobahn. Jag föredrar en sån här på en öde kurvig liten landsväg en junikväll...
Håller helt med dej Rålle. Jag har kört några somrar nu med en äldre variant och att det kan vara så kul med 115 hästar är otroligt. Drömmen är en NC eller kanske denna nya modell ND och semester i Österrike. En Miata en solig dag på en alpväg, det vattnas i munnen.. Och den drömmen är inte så dyr, det är det som är finessen. Mest kul per krona.
Precis quattron.
Riktig körglädje har väldigt lite med hästkrafter eller Nürburgring-tider att gör. Men nu kan man ju iofs definiera körglädje lite olika . En gammal gas-Cittra är ju Miatans raka motsats i allt men nog tyckte jag att den var kul också, fast på ett helt annat, (knasigare), sätt.
Japsarna har ju även den briljanta GT86/BRZ som ju är byggd efter ungefär samma koncept så de har verkligen fattat hur man bygger billiga och roliga sportbilar. Precis som engelsmännen gjorde förr.
Rålle : Fiat Abarth? Var väl tal om att Mazda och Alfa skulle samarbeta, men det nu lagts ner. Har jag missat nåt? :D
Den växer... Tycker fortfarande inte den är speciellt vacker, fronten ser helskum ut. Men gillar den bruksiga insidan (enkel och avskalad - lite som GT86/BRZ). Och det är ju där man är om man skulle råka ha en :P Håller med Roy helt om de svarta fälgarna med. Skulle vara intressant att se en med fälgarna från nuvarande MX-5 Spirit - de är riktigt snygga!
@ Roger:
Det var meningen att den skulle komma som en Alfa Spider också men det är avskrivet. Alfa ska troligen göra en egen version av den kommande Giulia istället. Man vill ju göra Alfa exklusivare och mer italienskt. Inga Mazda-DNA där inte....
Istället kommer en Fiat eller ännu troligare Abarth variant på Miatan istället. Har för mig att det var Signore M själv som bekräftade detta nyligen.
Som jag förstått det stämmer det att det blir som Fiat eller Abarth som kommer att släppa en variant av denna bil. Fiat-chefen anser att en Alfa ska byggas i Italien. ALfa har ju 4C-Spider, men den blir nog betydligt dyrare.
Hade själv funderingar på denna bil, men nu blev det en begagnad Porsche Cayman istället. Hade en MGF som jag sålde förra året, så jag tycker att jag har prövat på denna typ av bil. Gillar dock biltypen, riktigt trevlig sommarbruksbil, effekt är inte allt. Har småspanat lite efter Miata NC ska jag erkänna.
ck, du verkar inte förstått principen med biltypen... Menar du förresten BMW Z3 som såldes med 115 hk eller en Z4 som mer är en touringbil än en riktig roadster? Audi TT, en framhjulsdriven golf-klon?
När Lotus släppte sin elise hade den samma motor som Land Rover Freelander, Rovers K-motor på 118 hk, men ingen tvekar väl på att det är en sportbil?
Körglädjen kommer säkert inte ligga efter modellen som den ersätter och behöver man lite mer kraft kommer ju en 2-liters på 160 hk och kan man gissa ca 200 Nm? Att jämföra med Porsche blir ju bara löjligt, varför inte Aston Martin eller Ferrari då? finns ju en del billiga gamla Ferrari också att välja på.
För den som är kluven till svarta fälgar såg jag ett bildarkiv på TV:s hemsida där den röda även fanns med vanliga silverfälgar, snyggt.
Äsch, kommentera inte ens dumheterna från c k, då kanske personen ifråga tröttnar på att skriva idiotkommentarer.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.