En syn som möter alltfler bilägare. Fordonet står kvar men tjuvarna har tagit med sig bildelar.
Färre bilar stjäls, men alltfler råkar ut för stöldligor som vill åt airbags, strålkastare och navigationsutrustning.
Siffror från branschorganisationen Larmtjänst visar att antalet bilstölder har minskat – däremot stjäls bildelar som aldrig förr. Tidigare har Vi Bilägare rapporterat om hur bilägare drabbats av stöldvågor av airbags, strålkastare och navigationsutrustning.
– Det har seglat upp som ett jättestort problem. Detta kommer att kosta samhället mer än stölder av hela fordon, säger Mats Galvenius, vd på Larmtjänst. Han berättar att Sverige är speciellt utsatt:
– Sverige attraherar internationella stöldligor. De kommer till länder med fina bilar och relativt låg uppklarandegrad och låga straffpåföljder. Vi kommer aldrig bli av med dem helt och hållet, men vi kan göra det så krångligt för dem att de åker någon annanstans.
Hittills i år har det nästan skett lika många stölder ur bilar som hela förra året. Från januari till april rapporterades 1516 skador efter bilstölder, att jämföra med 1926 skador under hela 2015. Kostanden för att ersätta stöld av bildelar låg 2015 på 105 miljoner kronor. I år är den redan uppe i drygt 96 miljoner kronor.
För att få bukt med stöldligorna kräver branschen rejäla fängelsestraff som avskräcker. Att hela tiden försöka göra bilarna säkrare är också en utmaning och avvägning enligt Anders Edvardsson på NVSA (National Vehicle Security Assessment), som bedömer bilars inbrottssäkerhet:
– Vi skulle kunna sätta lexanrutor i bilarna och göra det omöjligt för tjuven att ta sig in. Men då försvårar vi även för räddningstjänsten om det skulle ske en olycka.
Mer tekniktunga bilar innebär också att säkerhetstänket måste utvecklas.
– Keyless go bedömer vi kommer att bli en utmaning i framtiden, vi måste hitta ett system för att göra detta säkrare, säger Mats Galvenius.
– Det har seglat upp som ett jättestort problem. Detta kommer att kosta samhället mer än stölder av hela fordon, säger Mats Galvenius, vd på Larmtjänst. Han berättar att Sverige är speciellt utsatt:
– Sverige attraherar internationella stöldligor. De kommer till länder med fina bilar och relativt låg uppklarandegrad och låga straffpåföljder. Vi kommer aldrig bli av med dem helt och hållet, men vi kan göra det så krångligt för dem att de åker någon annanstans.
Hittills i år har det nästan skett lika många stölder ur bilar som hela förra året. Från januari till april rapporterades 1516 skador efter bilstölder, att jämföra med 1926 skador under hela 2015. Kostanden för att ersätta stöld av bildelar låg 2015 på 105 miljoner kronor. I år är den redan uppe i drygt 96 miljoner kronor.
För att få bukt med stöldligorna kräver branschen rejäla fängelsestraff som avskräcker. Att hela tiden försöka göra bilarna säkrare är också en utmaning och avvägning enligt Anders Edvardsson på NVSA (National Vehicle Security Assessment), som bedömer bilars inbrottssäkerhet:
– Vi skulle kunna sätta lexanrutor i bilarna och göra det omöjligt för tjuven att ta sig in. Men då försvårar vi även för räddningstjänsten om det skulle ske en olycka.
Mer tekniktunga bilar innebär också att säkerhetstänket måste utvecklas.
– Keyless go bedömer vi kommer att bli en utmaning i framtiden, vi måste hitta ett system för att göra detta säkrare, säger Mats Galvenius.
Ämnen i artikeln
#2 • Uppdaterat: 2016-05-30 16:11
Hej,
Jag har tagit bort en olämplig kommentar (och ytterligare en kommentar som besvarade den olämpliga kommentaren). Nedsättande kommentarer om någons ursprung hör inte hemma här. Härmed låser jag också artikeln för ytterligare kommentarer.
Hälsar,
Fredrik Diits Vikström
Vi Bilägare
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Fängelsestraffen i Sverige är ett skämt. De som åker dit här i Sverige får ett fint rum, fri kost och logi och efter det en fribiljett hem och de har det nog bättre än i de länder de kommer ifrån även om de sitter i fängelse här.
Ser vi sedan till att ekonomisk brottslighet ger mer fängelsestraff än för en mördare så undrar man vad domstolarna håller på med.
Svenskt rättsväsende är ett stort skämt