Nästa artikel
Bilbrist bromsar nybilsförsäljningen
Nyheter

Bilbrist bromsar nybilsförsäljningen

Publicerad 10 juni 2011 (uppdaterad 10 juni 2011)
Bil Sweden räknar upp prognosen för årets bilförsäljning till 310 000 bilar. Samtidigt vet exempelvis Subaru redan nu att de inte kan nå sitt säljmål.

Försenade leveranser, till följd av produktionsstopp efter jordbävningen i Japan, påverkar hela bilvärlden, oavsett om bilen är Japan-tillverkad eller ej. Flera viktiga underleverantörer finns i Japan och i den globaliserade bildvärlden är alla beroende av varandra. Mikrochips, framför allt till navigationsutrustningen, och stereoapparater samt färg med vissa pigment har blivit bristvaror.

Vissa märken drabbas hårdare än andra och främst är det förstås den japanska bilindustrin som tagit stryk. Toyotas 14 bilfabriker på hemmaplan går fortfarande på halvfart och för Subaru – som har hela sin Europaexport stationerad i Japan – beräknas produktionen återgå till det normala först i november.

– Just nu har vi cirka 1 200 osålda bilar i lager i Sverige, men det förslår inte långt sett till den nybilsförsäljning vi hade räknat på vid årets början, säger Subarus informationschef Thomas Possling.

Subaru sålde i fjol 4 365 bilar i Sverige och hade räknat med en uppgång på upp mot 5 700 bilar, en siffra som nu får revideras. Efter sommaren kommer nybilslagret sakta men säkert att tunnas ut.

– I bästa fall kan vi börja få in de bilar vi har beställt först i januari nästa år, tror Thomas Possling.

Marginell påverkan
Toyota har merparten av sina bilfabriker, 51 av 65, på andra kontinenter och de har bara påverkats marginellt. Produktionsstörningarna för Toyota beror framför allt på de underleverantörer som står för plast- och gummidetaljer samt viss elektronik.

– Vi räknar med att vi ska få leveranser i nivå med vår försäljning för de flesta modellerna producerade utanför Japan, säger Toyota Sveriges informationschef Bengt Dalström.

De Japan-producerade bilar som det kan bli brist på i höst är Prius, Urban Cruiser, Land Cruiser, Verso-S och RAV4. Mitsubishi, med tre fabriker i Japan, en i Thailand och en i Hol-land, får också skriva ned sina säljmål. Förra året sålde Mitsubishi 4 880 bilar i Sverige och prognosen för 2011 pekade på 5 900 bilar.

– Som det ser ut nu kommer vi att minst tappa en månads försäljning, säger Mitsubishis svenska vd Thomas Holm. Just nu har vi ett innestående lager på 1 500 bilar.

Mazda har för Europamarknaden två viktiga fabriker i närheten av Hiroshima, som inte ligger i det jordbävningsdrabbade området, men bristen på delar har påverkat produktionen. I april gick fabrikerna på halv kapacitet.

– Konsekvenserna i höst blir att kunden inte alltid kan få önskad utrustning eller den färg man beställt, säger Per Lidström, informationschef hos svenska Mazda. Vi får hoppas att kunderna blir mer flexibla i sina val av utrustning.

Suzuki i Europa har tur så till vida att volymbilarnas produktion återfinns i Ungern, där Swift, SX4 och Splash tillverkas. Suven Vitara tillverkas däremot i Japan.

– Vi tror att vi kan klara vår beräknade volymökning upp till 4 250 bilar, men viss bilbrist för enstaka modeller får vi nog räkna med, säger importören Nimag Sveriges vd Mats Larsson.

Full kapacitet
Nissans talesman Carlos Ghosn uppgav nyligen att full kapacitet och obegränsad produktion på fabrikerna i Japan och i Europa kan ske i oktober.

– Som en motåtgärd under tiden säkrar vi alternativa källor för delar och komponenter där vi ser att leveranskedjan kan störas.

Nissan har kvar samma säljmål för den svenska marknaden som före jordbävningen. Hos Honda är det leveranser av mikrochips och komponenter till airbagsystemet och luftkonditioneringen som blivit begränsade. 70 procent av försäljningen kommer från europeiska fabriker, bland annat i engelska Swindon där Civic och CR-V tillverkas. Säljmålet på
4 200 bilar i Sverige är tills vidare oförändrat.

Även många europeiska tillverkare drabbas av störningar hos underleverantörerna, och för premiumtillverkarna råder det bland annat brist på mikrochips till navigationsutrustningarna.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.