När coronapandemin bredde ut sig rasade trafikmängden i många länder. I Sverige rapporterades en minskning i antalet bilar på vägarna med 30 procent.
Men när fler länder nu sakta börjar öppna upp igen, och fler återvänder till sina arbetsplatser, blir det vanligare att välja bilen som transportmedel istället för kollektivtrafiken. Det kan leda till mer köer och högre efterfrågan på bensin och diesel – och därmed högre bränslepriser.
Vissa företag kräver att de anställda undviker kollektivtrafiken till varje pris, skriver Automotive News.
– Jag hade föredragit att ta det lugnt på tåget, istället för att sitta stilla vid trafikljusen, säger en person tidningen varit i kontakt med som tvingas bilpendla till jobbet i Frankfurt.
Bilkörning har nu blivit ett sätt att försöka undvika smitta. Det kan alltså innebära att bränslepriserna höjs en aning efter att ha rasat i flera omgångar under våren. Men det är för tidigt att säga om trenden är tillfällig eller permanent.
Enligt siffror från Bloomberg är morgontrafiken mer intensiv nu än förra året medan användningen av kollektivtrafiken är betydligt lägre, och siffror från Apples kartapp visar att biltrafiken återhämtar sig snabbt efter krisen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Dessutom - när det gäller Stockholm och Göteborg tjänar stat och kommun jättepengar på trängselskatten. Kollektivtrafiken får ju bidrag av staten pga Corona. Snacka om Ebberöds - och vi skattebetalare får stå för notan - bil eller ej.......
Ingen vill bli sjuk i Corona.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.