I samband med det stora räckviddstestet som gjordes av norska organisationen NAF nyligen testas också vilka av elbilarna som laddar snabbast.
Testet utförs vid en Ionity-snabbladdare när elbilarna körts i två timmar och har mindre än tio procent kvar i batteriet. De två Teslabilarna laddades vid märkets egna Superchargers och Volvon vid en Circle K-laddare. Bilar som kan värma upp batteriet i förväg hade den funktionen aktiverad.
BYD klart sämst
Allra snabbast att ladda är Porsche Taycan som bara behöver strax över 17 minuter vid snabbladdaren. Den och Lotus Eletre kommer båda upp i laddeffekter på över 300 kW vilket är imponerande.
Bland något mer rimligt prissatta elbilar finns Xpeng G6, Volkswagen ID.7 och Tesla Model 3 som också laddar snabbt.
Den betydligt dyrare BMW i5 behöver omkring en halvtimme vid laddaren, liksom Volvo EX30. Peugeot och de två BYD-modellerna presterar sämre med en laddtid på minst 40 minuter.
Hyundai Kona och Renault Scenic stötte på tekniska problem och ska laddas under samma villkor vid ett senare tillfälle. Hongqi EH-7 deltog inte i laddtestet.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (13)
- 2024-06-11 10:03 L. Mäkinen skrev: Mr Snoid…
- 2024-06-11 09:39 Mr Snoid skrev: Är väl mer…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.