En mjukvaruuppdatering ska ha kapat batterikapaciteten i elbilen.
Stämningsansökan har lämnats in i Kalifornien, USA av en ägare till en Model S från 2014. Han märkte att elbilens maximala räckvidd reducerades efter en uppdatering. I ett diskussionsforum på sajten TeslaMotorsClub.com vittnar andra Teslaägare att de råkat ut för samma sak och i vissa fall ska det röra sig om en förlust på över 6 mil.
En talesperson från biltillverkaren säger till nyhetsbyrån Reuters att en liten andel ägare till äldre generationer av Model S och Model X kan ha noterat viss decimering i räckvidd vid full laddning. Detta efter en uppdatering som skickats ut för att förbättra batteriets livslängd.
Det hela har sin början i det fall när en Tesla Model S fattade eld i ett parkeringsgarage i Kina i våras. Efter det skickade Tesla ut en programvaruuppdatering där de ändrat i inställningarna för laddning och termisk hantering i syfte att skydda batteriet. Reuters uppger att Tesla jobbar på en lösning för att mildra konsekvenserna av uppdateringen.
Diskutera: Vad tycker du om Teslas distansuppdateringar av mjukvaran i deras bilar?
En talesperson från biltillverkaren säger till nyhetsbyrån Reuters att en liten andel ägare till äldre generationer av Model S och Model X kan ha noterat viss decimering i räckvidd vid full laddning. Detta efter en uppdatering som skickats ut för att förbättra batteriets livslängd.
Det hela har sin början i det fall när en Tesla Model S fattade eld i ett parkeringsgarage i Kina i våras. Efter det skickade Tesla ut en programvaruuppdatering där de ändrat i inställningarna för laddning och termisk hantering i syfte att skydda batteriet. Reuters uppger att Tesla jobbar på en lösning för att mildra konsekvenserna av uppdateringen.
Diskutera: Vad tycker du om Teslas distansuppdateringar av mjukvaran i deras bilar?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Detta efter en uppdatering som skickats ut för att förbättra batteriets livslängd."
Uppenbarligen har batterierna deras problem med livslängden. Inte roligt att vara andrahandsägare då inte, med tanke på att ett nytt kostar mer än en begagnad vanlig bil.
.
De är toppen - mycket bättre än att köa till verkstaden, om gratis uppdateringar överhuvudtaget görs av andra märken (?)..
Jag har aldrig haft några problem med distansuppdateringar under mina drygt 2 år som Tesla ägare.
Tesla har inte mera problem än andra märken, fast alla skriker högt så fort något negativt händer - troligen svensk avundsjuka, tror jag, eller Jantelag kanske...
Distansuppdatering måste väl vara väldigt ekonomisk för kunden jämfört med att behöva lämna in bilen på märkesverkstad för att bli av med den kanske i flera timmar!
Framtida ägare till "drabbade" Tesla-modeller bör vara glada för den här nyheten. Ty den upplevda degraderingen kommer inte att vara lika stor när batteriets (skydds)buffert ökats på.
Distansuppdateringar är ett måste ju mer uppkopplade bilarna blir och det gynnar alla.
Det som är intressant är hur länge dessa uppdateringar kommer att levereras? Hur länge förväntas en biltillverkare supportera sin produkt om t.ex. en bugg upptäcks efter 7-8 år?
Hur länge kan man kräva att en biltillverkare ska supportera fordon? Och hur ska biltillverkarna få betalt för support?
Benny, funkar nog som många mobiltillverkare gör. Man lovar massor med uppdateringar, men sen när nya balla produkter kommer så skiter man fullständig i don äldre modellerna. :)
OTA är ju framförallt viktigt när man har låg färdighetsgrad på sin mjukvara när man släpper bilen. Det är tyvärr en trend som bara blir värre, med tesla i spetsen. Mjukvaruprovning är kostsamt och tidskrävande, så det är skönt att slippa för biltillverkare med pressat schema.
Det låter precis som apples uppdatering till mobilerna för något år sedan.
Mycket handlar ju också om kraven från ägarna till produkten oavsett om det är en mobiltelefon eller bil.
Samtidigt som fel ska lagas (som ibland betyder förkortad batteritid för hålla en produkt säker) så vill man ha nya funktioner.
Men man vill samtidigt ha samma eller bättre prestanda och samma batteritid, logiken går sällan ihop.
Apple är ett bra exempel där man med lite vilja nästan uppnår ovan, senaste iOS releasen (iOS12) gav en rejäl prestandaboost till de gamla telefonerna som släpptes för 5-6 år sedan.
Men man kan inte äta kakan och samtidigt ha den kvar.
Tesla är knappast sämt, dom uppdaterar ju faktiskt sina produkter, det är mer än vad man kan säga om många andra biltillverkare där man får tjata sig till programvara som man vet löser buggar i infotainmentsystem osv.
Maisch - låter som om du inte har någon Tesla, eller missat samtliga uppdateringar, för du skriver som om du "vet" utan att kunna... Diskutera isf hellre mobiler..
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.