Besiktningsfirman ClearCar har fått sitt tillstånd indraget och måste därför stänga sina 81 besiktningsstationer. Det rapporterar Dagens Industri.
Företaget har blivit av med sina tillståndefter att tillsynsmyndigheten gjort nedslag på flera besiktningsstationer och på företagets huvudkontor. Resultatet av undersökningarna har lett till att ackrediteringsmyndigheten Swedac dragit tillbaka ClearCars tillstånd.
Enligt Tomas Holm, enhetschef för fordon och kontroll på Swedac finns det risk för att fordon som inte borde ha blivit godkända nu är ute på vägarna. När Dagens Industri frågar Tomas Holm vad en orolig bilägare kan göra svarar han:
– Det är upp till var och en att bestämma. Men är man orolig kan man väl be att få göra en ny kontroll.
ClearCar uppger på sin hemsida att de har överklagat beslutet till Förvaltningsrätten.
Enligt Tomas Holm, enhetschef för fordon och kontroll på Swedac finns det risk för att fordon som inte borde ha blivit godkända nu är ute på vägarna. När Dagens Industri frågar Tomas Holm vad en orolig bilägare kan göra svarar han:
– Det är upp till var och en att bestämma. Men är man orolig kan man väl be att få göra en ny kontroll.
ClearCar uppger på sin hemsida att de har överklagat beslutet till Förvaltningsrätten.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Då blir det att åka en bit för att besikta igen då. Hade en ClearCar 200 meter bort innan..
Det hade varit intressant att veta vari bristerna består.
Ja vad fantastiskt det är med avregleringar....När marknaden får styra så ordnar sig ju allt. Eller....
Avreglering drar alltid till sig lycksökare. 99% sållas nog bort redan i ansökningsstadiet. Däremot tror jag inte att någon bilägare åker till en annan station för att besiktiga en gång till.
Tur att besiktningen av bilar inte har någon som helst betydelse för olycksstatistiken utan bara ett av många sätt att få oss undersåtar att betala mera skatt precis som vi tvingas betala mer till våra elverk för några meter elledning till vart hushåll än för själva elen som vi förbrukar. Nu är staten även på gång att beskatta elen från solpanelerna på taken, nu väntar vi bara på skatt för att vi andas via uppmätt lungvolym.
Om det nu stämmer vad jag hört handlar det om bristfällig dokumentation av testresultat av bromsar, avgasrening mm. Teoretiskt skulle man ha kunnat släppa igenom undermåliga fordon därför att t.ex. bromsproven inte registrerats och sparats med automatik, utan har varit möjliga att manipulera i efterhand -eller saknats. Men jag VET inte, bara en kollega som hade hört detta.
Undrar om Opus och Carspect firar med gräddtårta nu
Gamla Bilprovningen kan köpa upp de 81 anläggningarna så vi får ordning på torpet. Finns säkert en klausul från regeringen att Bilprovningen inte får växa sig starkare än konkurrenterna, en marknadsbegränsning. Synd.
Det här kan ju vara högst temporärt.
Beslutet är ju överklagat och det står för mycket på spel för att man inte ska göra allt för att komma tillbaka.
Jag håller inte med om att enda skillnaden är att de säger välkommen. Det har tillkommit differentierade priser på olika tider, ett vänligt bemötande och man slipper boka tid flera månader i förväg för förmånen att bli behandlad som mindre vetande.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.