När uppdaterade modellen gör entré i sommar blir det med en ny typ av rattdesign.
I sommar uppdateras E-klass och Mercedes berättar att den kommer att utrustas med en så kallad kapacitiv ratt, som underlättar vid semi-självkörning.
Till skillnad från andra system där man regelbundet måste "styra mot" den adaptiva farthållaren med filhållning för att visa att man är alert räcker det med att greppa någonstans runt rattkransen med handen eller peta lätt med ett finger för att bilen ska förstå att föraren inte är för passiv.
Mercedes är dock inte först om detta – tekniken med kapacitiv ratt finns redan hos nya Volkswagen Passat.
En annan sak som är ny med ratten är att den inte längre har fysiska knappar – istället är det sveprörelser med fingrarna som gäller för att till exempel svara i telefon, navigera bland menyer, eller manövrera farthållaren.
Vi har tidigare berättat om andra nyheter inför faceliften, bland annat nytt infotainmentsystem och mildhybridteknik i motorerna, samt flera laddhybridalternativ.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes E-klass?
Till skillnad från andra system där man regelbundet måste "styra mot" den adaptiva farthållaren med filhållning för att visa att man är alert räcker det med att greppa någonstans runt rattkransen med handen eller peta lätt med ett finger för att bilen ska förstå att föraren inte är för passiv.
Mercedes är dock inte först om detta – tekniken med kapacitiv ratt finns redan hos nya Volkswagen Passat.
En annan sak som är ny med ratten är att den inte längre har fysiska knappar – istället är det sveprörelser med fingrarna som gäller för att till exempel svara i telefon, navigera bland menyer, eller manövrera farthållaren.
Vi har tidigare berättat om andra nyheter inför faceliften, bland annat nytt infotainmentsystem och mildhybridteknik i motorerna, samt flera laddhybridalternativ.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes E-klass?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
När såna rattar börjar stjälas blir det ännu dyrare för våra bilförsäkringar.
Borde vara tilläggspremie för de få som köper slika finesser!
Varför ska alla fysiska knappar med all makt bytas mot touch, svep, gest... Ja just ja, det blir billigare men sällan bättre...
Den formen på ratt har Peugeot haft i många år. Inget tillägg där inte
Finns det några nackdelar med sveprattarna , kan man ha full volym på stereon efter rattning runt gathörn bieffekter samma som klösbrädernas fickringning
Själv föredrar jag också beröringsfria rattar, -i det mått att de inte har en enda knapp el liknande skit. Att pilla djupt ned i displayer är inte min grej heller -vi lever ju på 2020-talet, och då är det enda jag kan tänka mig en väl fungerande röststyrning (förutom de fysiska knappar som kan motiveras rent taktilt).
Mercedes har det redan till viss del på sina lastbilar, inte så dramatiskt som det låter. Istf o trycka o vippa på rattknappen så trycker man o sveper på den. Hoppas bara den kapacitiva ratten hittar till tunga fordonen snabbt, där går ratten som en lärkvinge ute på stora vägen med filhållningsassistenten inkopplad. När man sen måste styra emot var 20 sekund för o visa att man är närvarande så blir det så störande att det blir enklare att koppla ifrån systemet o köra själv, o då försvinner ju själva poängen med filkörningsassistent!
Mercedes har det redan till viss del på sina lastbilar, inte så dramatiskt som det låter. Istf o trycka o vippa på rattknappen så trycker man o sveper på den. Hoppas bara den kapacitiva ratten hittar till tunga fordonen snabbt, där går ratten som en lärkvinge ute på stora vägen med filhållningsassistenten inkopplad. När man sen måste styra emot var 20 sekund för o visa att man är närvarande så blir det så störande att det blir enklare att koppla ifrån systemet o köra själv, o då försvinner ju själva poängen med filkörningsassistent!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.