Bentleys stolta racinghistoria, skapad av de odödliga Bentley Boys på just denna bana under 1920- och 30-talen, har varit inspirationskällan för den nya Bentley Brooklands Coupé. Epokens design, styrka och strålglans har speglat av sig i denna bilnyhet.
Detta var en period när Brooklands var arenan för några av Bentleys största triumfer, när Bentley Boys tävlade med sina bilar på den förrädiska Members Banking.
Två av de mest framgångsrika Bentley-racingbilarna på Brooklands var Speed Six-modeller med speciella Vanden Plas-karosser, kallade "Old Number Two" och "Old Number Three". Detta var de enda bilar som Bentley byggde för just detta ändamål.
"Old Number Two" var framgångsrik från start och segrade i 1930 års Brooklands Double Twelve (ett 24-timmarslopp som kördes över två dagar), körd av Bentley Boys-förarna Frank Clement och Woolf Barnato i en medelhastighet av över 85 mph. "Old Number Three", körd av Sammy Davis och Jack Dunfee, kom tvåa. "Old Number Two" lyckades under samma år att ta en andraplats på Le Mans strax bakom en annan berömd Bentley, "Old Number One".
Under detta jubileumsår, firar Bentley sin stolta racinghistoria genom att introducera en helt ny och modern coupé, nämligen Bentley Brooklands.
Bilen är handtillverkad i traditionell bilbyggarteknik och kommer att börja säljas i början av 2008. För att säkerställa exklusiviteten, blir den totala produktionen begränsad till 550 bilar.
För att behålla sitt sportiga arv, får Bentley Brooklands den mest kraftfulla V8 som företaget hittills har producerat - en 530 hk, dubbelturboladdad 6,75 liter stor motor som utvecklar enorma 1050 Nm.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.