Bentley Continental GT3-R är en betydligt mer tävlingsinriktad version av GT V8 S.
Bentley firar sina nyliga erövringar på racingbanorna med en trimmad och bantad version av Continental GT V8 S.
Som ett sätt att uppmärksamma framgångarna i GT-serien för Bentleys fabriksteams presenteras nu Bentley Continental GT3-R. Bilen tillverkas likt övriga Continental-modeller i fabriken i Crewe, England. Vad som dock skiljer den från de övriga lyxloken är att GT3-R hamnat i händerna på Bentleys motorsportavdelning.
De ser till att biturbo-V8:an på fyra liter får 51 hästkrafter mer än den normalt producerar i Continental GT V8 S. Det innebär alltså 572 hästkrafter, även vridet har skruvats upp till 700 newtonmeter. Detta tillsammans med att vikten bantats 100 kilo och att den åttaväxlade automatlådan blivit mer tätstegad gör att GT3-R avverkar 0–100 på 3,6 sekunder.
Bentley Continental GT3-R har fått fyrhjulsdriften uppdaterad för att passa mer aktiv körning medan luftfjädringen är samma som sportläget i GT V8 S. För att få stopp på ekipaget har bilen utrustats med kolfiberarmerade keramiska bromsskivor. Motorn andas ut genom ett avgassystem av titan som ska ha sparat GT3-R sju kilo i vikt mot GT V8 S.
Bilen kommer tillverkas i 300 exemplar och beställningarna är redan i gång, de första köparna kan vänta sig leverans i slutet av året. Värt att veta för eventuella spekulanter är att baksäte inte ansågs nödvändigt i denna version av Continental GT.
Diskutera: Vad tycker du om Bentley Continental GT3-R?
De ser till att biturbo-V8:an på fyra liter får 51 hästkrafter mer än den normalt producerar i Continental GT V8 S. Det innebär alltså 572 hästkrafter, även vridet har skruvats upp till 700 newtonmeter. Detta tillsammans med att vikten bantats 100 kilo och att den åttaväxlade automatlådan blivit mer tätstegad gör att GT3-R avverkar 0–100 på 3,6 sekunder.
Bentley Continental GT3-R har fått fyrhjulsdriften uppdaterad för att passa mer aktiv körning medan luftfjädringen är samma som sportläget i GT V8 S. För att få stopp på ekipaget har bilen utrustats med kolfiberarmerade keramiska bromsskivor. Motorn andas ut genom ett avgassystem av titan som ska ha sparat GT3-R sju kilo i vikt mot GT V8 S.
Bilen kommer tillverkas i 300 exemplar och beställningarna är redan i gång, de första köparna kan vänta sig leverans i slutet av året. Värt att veta för eventuella spekulanter är att baksäte inte ansågs nödvändigt i denna version av Continental GT.
Diskutera: Vad tycker du om Bentley Continental GT3-R?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det var väl vad som behövdes för att få bilen körbar (ursäkta ironin).
Å andra sidan, det är nog positivt för varumärket.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.