Rondellkörning är ett ofta diskuterat ämne. Och inte är det lätt
heller.
Frågan är om vi verkligen behöver dem? Titta så bra det
fungerar - i vart fall i Indien!
Se filmen:
heller.
Frågan är om vi verkligen behöver dem? Titta så bra det
fungerar - i vart fall i Indien!
Se filmen:
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Om jag ser någon köra i en rondell ringer jag polisen och ber dom ta en ev. rattfyllerist eller ngt. liknande. Själv åker jag i cirkulationsplatser runt "rondellen" som är centrum i en cirkulation.
Rondeller.Kravmärk rondellerna.
1:överbyggda kullar. ingående trafik.
2:Radien på rondellen med hänsyn till trafiken, ex malmörondeller
pyttesmå med stora speditioner
industrier, 4 vägsrondeller
med små bilar bland lastbilar,.
Göteborg hade stora mot.
En norm, skulle vara på plats.
hälsningar
rondeller är bra men får intte täkka nångra puskar eller nogon hinder attman kan inte se över anra sidan rondellen, alt som hinrar siktet port från rondeler
Rondeller fungerar bra, tycker jag. Trafiken flyter bättre med färre stopp. Att sedan så många gjör sina egna regler är ju synd. Blinka vänster alltmedan man svänger höger är en konstig variant. Andra menar man inte behöver blinka när
man ska "rakt fram" ur rondellen. Det finns inte rakt fram ur rondell, bara höger. Vad har trafik-
skolorna för del i denna förvirring ?
Rondeller är alldeles utmärkt.
Problemet är bilförarna som inte vet hur man beter sig i rondeller.
Som yrkeschaufför av tunga fordon blir man ofta stående och väntar på bilar som finns inne i rondellen och därmed har företräd. MEN en efter en lämnar rondellen utan att ge tecken och där står ma. Till slut är risken att man tröttnar och kör in i rondellen och då kommer den som inte skall lämna rondellen.
SKÄRPNING SVENSKA BILISTER!
GE TECKEN I TID NÄR NI SKALL KÖRA UR/LÄMNA EN RONDELL
LNGVAR, såvida man inte kör mot trafiken så svänger man alltid åt vänster i en rondell.
Detta måste kallas offensiv körning.DVS värre än det arroganssyndrom som råder i sverige.Blinkers är ju inte att tänka på .Kul inslag !
Svar till "Lngvar Karlsson":
Idag behöver man bara ge tecken när man ska lämna rondellen. Inte svårare än så, alltså.
Detta blir ju till ett otyg för den tunga trafiken, jag har själv kört yrkesmässigt och håller därmed också med "TOM" nedan.
Däremot är trafikskolorna tämligen oskyldiga till den oreda som uppstått i rondellerna. Det är en generationsfråga.
"Rekommendationerna" för hur man ska köra i en rondell har varierat i takt med att man inom Trafiksäkerhetsverk och Vägverk bytt generaldirektörer. I lagtexten har man aldrig kunnat läsa ett enda ord om rondeller (eller cirkulationsplatser som det ju egentligen heter)...
Slappa myndigheter är alltså svaret på din fråga "Lvingvar Karlsson"!
Egentligen är det enkelt. En rondell (ja, jag vet att det heter cirkulationsplats) är en rak väg! Som visserligen svänger åt vänster hela tiden (som många andra raka vägar) men den ska köras i som kör man på en rak väg. Man kommer in i den med en högersväng, kör rakt fram (fast i vänsterkurva) och svänger av åt höger när man kommer till sin avtagsväg. Och då blinkar man höger.
Hela tiden beter man sig som man gör på vilken rak väg som helst. Dvs blinkar vid filbyte. Lätt som en plätt. Egentligen. Och verkligen!
..och blinkar man även vänster när man kör in i cirkulationsplatsen och ska vänster, så behöver ännu färre bilar stå och vänta i onödan!
Jag tog mc-kort 2008, då fick vi lära oss att blinka både in och ut vid vänstersväng. Elementärt om du frågar mig.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.