Nästa artikel
Bättre terrängvinklar på Scout
Nyheter

Bättre terrängvinklar på Scout

Publicerad 21 december 2016 (uppdaterad 22 december 2016)
Skoda fortsätter uppdateringarna av Octavia. Den här gången är det skogsmullen Scouts tur.
Tre centimeter. Så mycket plussar Skoda på markfrigången hos Scout jämfört med vanliga Combi. Enligt Skoda har de så kallade frigångsvinklarna förbättrats mot förut och är nu 16,6 grader fram och 14,5 grader bak på bilen. Underredet har extra plastskydd mot pinnar och stenbumlingar. Ett speciellt körläge för terrängkörning håller automatiskt ner hastigheten i branta utförsbackar.

Fyrhjulsdrift är standard. Den elektrohydrauliska lamellkopplingen fördelar kraften mellan fram- och bakaxel och det finns elektronisk diffspärr fram och bak.
Precis som vanliga Octavia har Scout en ny nos med bredare grill och bilen utrustas med säkerhetssystem som autobroms med fotgängarigenkänning och tjänsten eCall som automatiskt larmar vid olycka.

Det finns tre motorer att välja på – två diesel och en bensinare. 1.8 TSI har 180 hästkrafter och de två TDI-motorerna är båda på två liter med antingen 150 eller 184 hästar.

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Octavia Scout?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-12-21 19:33
adzam

En bil för city cowboys..

#2 • Uppdaterat: 2016-12-21 19:46
Styggavargen

Hahaha, nästan komiskt så löjligt detta är med dessa "mullar". Har en vanlig Octavia, har varit ute på grusvägar och även parkerat en bit bredvid grusvägen vägen ute i "mossan" i skogen. En sådan här "mulle" version gör varken till eller från i 99% av fallen. Enligt mig, helt onödigt produkt.

#3 • Uppdaterat: 2016-12-21 20:36
saabnisse

Jo faktiskt, hur fånigt det än låter kan faktiskt 3cm betyda skillnaden för att komma in i bilen utan att slå i huvudet.

#4 • Uppdaterat: 2016-12-21 21:25
EnannanRobban

Jag gillar "skogsmullebilar! för att jag tycker att de är snygga och att de kommer upp lite från marken, man ser bättre när man kör och det är lättare att kliva i och ur. Att jag dessutom är skogsmulle själv så blir en sådan bil bra för imagen ;-)

#5 • Uppdaterat: 2016-12-21 21:39
McTar

Jag har problem med de nya lyktorna. De är inte helt lyckade tycker jag.

Shogun: Nu har jag läst ditt inlägg 10gånger och verkligen försökt förstå det.
Har du tallat på julölen? ;-)

#6 • Uppdaterat: 2016-12-21 21:46
saabnisse

@ McTar, Shogun syftar säkert till mängden kommentarer om C-HRs märkliga design.

#7 • Uppdaterat: 2016-12-21 21:53
McTar

Tack för klarläggandet Saabnisse!

#8 • Uppdaterat: 2016-12-22 07:24
Hackenbush

Finns inte mycket att säga om en bil som är perfekt faktiskt.

#9 • Uppdaterat: 2016-12-22 20:16
FXX

Min lilla Seat Ibiza fastnade när jag backade ut ur garaget när det hade fallit 20cm snö. Den hängde sig på underredet och bägge framhjulen slirade. Som tur var har vi en Honda cr-v som är betydligt högre och 4wd, så hustrun fick köra mig till arbetet. Jag vet inte om 3cm gör så stor skillnad i just Skodafallet, men visst är det bättre ur framkomlighetssynvinkel i snöväglag med en högre bil.

#a • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Höjd markfrigång är vettigt, men bort med allt plastskräp! Varför detta envisa tjat om terrängegenskaper? Du får inte köra i terräng. Förbjudet!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.