Forskning från VTI visar att framkomligheten blir bättre och att fler kan hinna förbi när det slår om till grönt om uppkopplade bilar och trafikljus kan kommunicera med varandra.
Statens Väg- och transportforskningsinstitut, VTI, har undersökt hur bra det fungerar i svenska vägnätet med uppkopplade fordon som kan kommunicera med trafikljus.
Slutsatsen är att uppkopplade fordon har potential att förbättra framkomligheten – men det kan behövas en viss justering i styrstrategin. Vanligtvis används nämligen så kallad trafikstyrd styrstrategi, där trafiksignalens status justeras utifrån upptäckten av enskilda fordon.
– Genom att använda information om accelerationen och hastigheten från de uppkopplade fordonen som indikerar om fordonet planerar att stanna eller inte skulle man kunna förkorta gul- och gröntider som idag inte utnyttjas optimalt, säger Ellen Grumert, forskare vid VTI.
Bäst förbättringar kunde ses när uppkopplade fordon får information från trafikljuset om växling från rött till grönt.
– När förare som står i en kö vid rött ljus får information om en växling till grönt har de möjlighet att agera snabbare och därmed kan fler fordon passera under en grönperiod, säger Ellen Grumert.
VTI räknar med att 10-15 procent fler fordon kan passera under en grönperiod på detta sätt.
Slutsatsen är att uppkopplade fordon har potential att förbättra framkomligheten – men det kan behövas en viss justering i styrstrategin. Vanligtvis används nämligen så kallad trafikstyrd styrstrategi, där trafiksignalens status justeras utifrån upptäckten av enskilda fordon.
– Genom att använda information om accelerationen och hastigheten från de uppkopplade fordonen som indikerar om fordonet planerar att stanna eller inte skulle man kunna förkorta gul- och gröntider som idag inte utnyttjas optimalt, säger Ellen Grumert, forskare vid VTI.
Bäst förbättringar kunde ses när uppkopplade fordon får information från trafikljuset om växling från rött till grönt.
– När förare som står i en kö vid rött ljus får information om en växling till grönt har de möjlighet att agera snabbare och därmed kan fler fordon passera under en grönperiod, säger Ellen Grumert.
VTI räknar med att 10-15 procent fler fordon kan passera under en grönperiod på detta sätt.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.