Valmet Automotive bygger idag bilar åt Mercedes. I framtiden blir det fokus på litiumjonbatterier.
Kinesiska batteritillverkaren CATL (Contemporary Amperex Technology Limited) har köpt ett 22 procentigt delägarskap i finska Valmet Automotive.
Valmet ska på uppdrag av CATL bygga batteripaket till europeiska elbilar och hybrider. Enligt nyhetsbyrån Reuters har CATL tredubblat sin produktionskapacitet för litiumjonbatterier det senaste året och 2020 ska kapaciteten vara uppe i 50 gigawattimmar. Det skulle i så fall vara mer än Teslas Gigafactory i USA där planerna är 35 gigawattimmar.
Valmet har sin finska fabrik i Nystad norr om Åbo bygger idag suven GLC åt Mercedes. Tidigare har man byggt bilar åt Saab, Opel, Fisker och Porsche.
Diskutera: Tror du att det kommer fler batterifabriker till Europa?
Valmet har sin finska fabrik i Nystad norr om Åbo bygger idag suven GLC åt Mercedes. Tidigare har man byggt bilar åt Saab, Opel, Fisker och Porsche.
Diskutera: Tror du att det kommer fler batterifabriker till Europa?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Med tanke på riskerna med att frakta laddade batterier så kommer det bli betydligt fler batterifabriker i Europa framöver. Tillverkning brukar innebära att tekniken utvecklas i närheten också så det får ses som positivt för arbetsmarknaden i Europa som helhet.
Äntligen kommer vi att kunna få se "Ei saa peittää" på batterier i elbilar.
Behöver nog kompletteras med "Ei sovelleta autossa" eller något liknande.
Eller "Paljon lunta mutta ei taskulamppu"?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.